Fıkıh | Konular

Imamlarin, dört mezhebe göre abdest alip namaz kildirmalari sart midir?

İmamların dört mezhebe göre abdest alıp namaz
kıldırmaları şart değildir. Belki imam olan kimse
hangi mezhebin saliki ise onun ictihadına riayet etmekle mükelleftir.
Ancak mümkün olursa namaz kılan herkes, imam olsun, me'mun olsun
diğer mezheplere de riayet ederse daha efdaldır. Mesela abdest
ve gusulde Hanefi mezhebinde niyet getirmek lazım olmamakla beraber
onu gerekli gören diğer üç mezhebe muhalefet etmemek için
gusülde yıkanmaya, abdestte de yüzü yıkamaya başlarken
niyet etmek daha efdaldır. Veyahut başı mesh etmek
hususunda Şafi'i mezhebinde bir kıl kadar, Hanefi mezhebinde dörtte
birini mesh etmek kafi geldiği halde, Malıki ile Hanbeli
mezhebinde mutemede göre hepsini mesh etmek gerekir. Hanefi ile
Şafi'i olan kimselerin, Maliki ile Hanbeli mezheblerine muhalefet
etmemek için hepsini mesh etmeleri daha iyidir. Aksi takdirde birinci
meselede abdeste niyet etmeyen bir Hanefi diğer mezheb saliklerine
imam olamaz. İkinci meselede başından az bir şey mesh
eden bir Şafi'i diğer mezheb saliklerine imam
olmadığı gibi yalnız başın dörtte birini
mesh eden bir Hanefi de, Maliki ve Hanbeli mezheblerinin saliklerine imam
olamaz.


Aynı şekilde Şafi'i mezhebine göre Cuma namazından
önce iki hutbenin okunması farzdır. Bu iki hutbenin beş rüknü
vardır:



1- Her iki hutbede Allah'a hamd etmek,


2- Peygambere salavat getirmek,


3- Takvayı tavsiye etmek,


4- Her iki hutbenin birisinde bir ayet-i kerime okumak,


5- Son hutbede mü'minlere açıkca dua etmektir.



Diğer mezheblere göre bu beş rükne riayet etmek gerekir. Bu
beş rükne riayet etmeyen imama Şafi'i ile Hanefi cemaat
karışık olduğu halde bu rükünlere riayet edilmiyor.
Çünkü takva tavsiye edilmediği gibi son hutbede mü'minlere açıkca
dua edilmiyor. Gizlice yapılan dua Şafi'i mezhebinde muteber
değidir. Buna dikkat etmek lazımdır.


Konular