Fıkıh | Konular

Ipekli giyinmek

Ipek, ipek böceği adıyla anıları ve dut
yaprağı ile beslenen bir tırtıl tarafında
salgılanan maddedir. Ipek böceği tırtılının
salgıladığı bu madde havaya değince
katılaşarak ipek teli haline gelir. Islâm dini; ipekli kumaşlar
hakkında bazı ölçüler ortaya koymuştur. Dinimizde, halis
ipek veya malzemesinin çoğu ipekten olan giyecek, süs ve eşyasını
erkeğin kullanması haram iken bunlar kadına helâldir. Yine
Islâm, sağlık durumundan dolayı, bir ihtiyaca
dayandığı takdirde ipekli giymeye müsaade etmiştir.
Sahih-i Buhârî'de rivayet edilen bir hadise göre, Hz. Muhammed (s.a.s)
Abdurrahman b. Avf ve Zübeyr b. el-Avvam'ın cilt
hastalıkları sebebiyle ipekli giymelerine izin vermiştir
(Buhârî, Cihâd, 91; Libâs, 29). Diğer bir hadise göre de, ipek
giyilmesinin yanısıra ipek sergi üzerinde oturmak da yasaklanmıştır.
Sahabeden Huzeyfe (r.a) şöyle diyor: "Resulullah (s.a.s) bizim,
altın ve gümüş kaptan yiyip içmemizi, ipek giymemizi ve ipek
sergi üzerinde oturmamızı yasakladı ve şöyle
buyurdu: "Bunlar dünyada onlar (kâfirler), ahirette ise bizim
içindir" (Buhârî, Eşribe, 28; Müslim, Libâs, 4-5).


Ipek Müslüman Erkeklere Haramdır:


Hz. Peygamber (s.a.s), bir defasında ipekli bir kumaş alarak
sağ tarafına koymuş, bir altın parçası da
alıp sol tarafına koymuş, sonra bunlara işaret ederek
"Işte bu ikisi de ümmetimin erkeklerine haramdır"
buyurmuştu (Ebu Dâvûd, Libâs, 4, 9, 11).


Yine Peygamber Efendimize siyerâ diye anılan ipekli kumaştan
yapılmış, yol yol sarı çubuklu, altlı üstlü
bir elbise hediye edilmişti. Hz. Peygamber (s.a.s) bu elbiseyi Hz.
Ali'ye gönderdi. Hz. Ali'nin onu giydiğini görünce,
peygamberimizin yüzünde kızgınlık alâmeti belirdi.
"Ben onu sana giymen için göndermedim" buyurdu.


Bunun üzerine Hz. Ali onu parçalara ayırıp ehl-i beyt
kadınları arasında bölüştürdü (M. Asım Köksal,
Hz. Muhammed ve Islâmiyet, Istanbul, ts., XI, 139).


Hz. Peygamber, erkekler için yasakladığı halis ipekli
giyecekleri çocuklar üzerinde görünce memnuniyetsizliğini ortaya
koyup onlara müdahale ederek değiştirmelerini
sağlardı.


Ancak Islâm hukukçuları, erkeklere haram olan altın ve
ipeklinin, erkek çocuklarına mekruh olduğunu
bildirmişlerdir.


Erkekler için elbiselerinin bir kısmının ipekli ya da
ipek işlemeli olmasında sakınca yoktur.


Ipekten mamul takkelerin kullanılması mekruhtur. Bir
kısmı ipekten dokunmuş olan bir seccade üzerinde namaz kılınabilir.
Yine Ebû Hanîfe'ye göre yüzleri ipek kumaştan yapılan
minderler üzerinde oturmak ve yataklarda yatmak da caizdir. Ipeğin
bayrak, alem, flama olarak kullanılmasına izin verilmiştir.
Ayrıca Ebû Yusuf ve Imam Muhammed, savaş sırasında
ipekli elbisenin giyilmesinin helâl olduğunu, çünkü böyle bir
giysinin kişiyi düşmana heybetli göstereceğini ifade
etmişlerdir.


Islâm dini, kadının doğuştan süs ve ziynet eşyasına
karşı sevgisini gözönüne alarak; erkekleri yoldan çıkarma
ve şehveti kamçılama yolunda kullanmamak şartıyla,
erkeklere uyguladığı haram hükmünden kadınları
istisna etmiştir. Zira kadını süsten, ziynetten menetmek,
onun fıtratına ters düşer ve ağır gelir.


Kadınların, tenlerini göstermeyecek kalınlıkta
olmak şartıyla, her türlü ipekli kumaşı giymelerinde
bir sakınca yoktur. Kibirlenme ve başka kadınlara
karşı böbürlenme hevesi gütmeksizin bir kadının
ipekli giymesi caizdir (Ipekli giyinmekle ilgili hadisler için bk.
ez-Zebîdî, Sahih-i Buhâri Muhtaşarı Tecrid-i Sarîh
Tercemesi, Ahmet Naim, Ankara 1983, Hadis no: 245, 483, 619, 1139, 1229,
1230, 1345, 1859, 1892, 1946, 1947, 1948).


Konular