Fıkıh | Konular

Kadinin sesi

Kadının sesinin avretliği konusunda, ne Kur'ân-ı
Kerim'de, ne de Efendimizin hadîslerinde bir açıklık
vardır. Bazı Hanefî bilginler bu konuyu şöyle açıklamışlardır:


Allah Kur'ân-ı Kerîm'inde, kadınlar, başkalarına
duyurmak için ayaklarını yere vurup ses çıkarmasınlar
buyuruyor. Ayaklarının sesini duyurmaları haram olursa,
kendi sesleri öncelikle haram olur. Ayrıca Peygamberimiz (s.a.s.);
Imam namazda yanılırsa onu, erkekler "subhanellâh"
diyerek, kadınlar da el çırparak uyarır, buyurur. (Örnek
olarak bk. Buhârf, sehv9; Nesâî, Imamet7) Hac sırasında
okunan "telbiye" duâsını erkeklerin yüksek sesle
okuması sünnetken, kadınların seslerini yükseltmeleri
yasaklanmıştır. Bunlar da kadının sesinin avret
olduğunu gösterir. (bk. Ibn Âbidîn I/406)


Ancak Hanefîlerin diğer bölümü ile geriye kalan mezheplerin
bilginleri kadının sesinin avret olmadığını
söylemişler ve bunların görüşleri daha çok kimse tarafından
benimsenmiştir. Bunlar da konuyu şöyle açıklarlar:


Kadının ayağını yere vururken çıkardığı
ses değil, bu davranışıyla dikkatleri üzerine
çekmesi ve fitneye sebep olması haramdır. Namazda ve hacda
sesini ,yükseltmesinin haram olması da aynı şekilde izah
edilir. Kaldı ki, ihtiyaçları için kadınların evden
çıkmalarına Hz. Peygamber izin vermiştir.
Dışarıya çıkan, ihtiyacını ancak
konuşarak giderebilecektir. Sonra ashab, Peygamberimizin
hanımlarına sık sık fetvâ sorarlardı. Kur'ân-ı
Kerîm bunu yasaklamamış, bir şey istedikleri zaman perde
arkasından istemeleri hükmünü getirmiştir. (Ahzâb (33) 53)
Demek ki kadının sesi avret. yani haram değildir. Sahabe döneminde
kadınların sık sık mescide geldikleri ve erkeklere
soru sordukları çok rastlanan bir olaydır.


Ne var ki, böyle diyen bilginlerin bazıları da,
kadının sesi nameli, yani güfteli olursa, ya da fitneye sebep
olacağından korkulursa haram olur. Çünkü Allah kadınların
seslerini kadınsi biçimde inceltmelerini yasaklamıştır.
(bk. Âhzâb (33) 32; Ibn Âbidîn agk., Mahlûf, el-Fetâvâ's-şer'iyye
I/342) demektedirler.


Bu anlatılanlardan şu ortak sonuca varılabilir:
Kadın her şeyiyle olduğu gibi sesiyle de çekici:
büyüleyici ve tahrik edicidir ve aslında bu onun çirkin olduğunu
değil, güzel olduğunu gösterir. Birer nimet demek olan çekici
yönlerini, bu arada sesini, fitneye sebep olmak ve tahrik etmek için
kullanırsa, yani konuşmasını kırıla döküle
ve kadınsı biçimde yaparsa, ya da nameli sözlerle, normal konuşurken
zaten tahrik edici olan sesini daha da etkileyici hale getirirse, sesi
avret olduğundan değil de, fitneye sebep olacağından
haram olur. Vakarlı ve karşısındakine ümit kestirici
edâyla konuşursa haram olmaz. (Allah'u a'lem).


Konular