Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
www.ihya.org 10. yilinda
IHYA ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
ISLAM ANSIKLOPEDISI
SPONSORLU BAGLANTILAR
Secme Konular
· Bir kimse bir şeyi gasbedip kullansa, kullandiği sürenin karşiliğini verecek mi
· Dövme
· Allah yazılı yüzük takılabilir mi
· Hoparlörle ezan okumak, caiz mi değil mi? bu hususta islam'in görüşü nedir?
· ösür
· Oruç ve ihtilam
· Cinsel ilişkide haramlar - helaller
· Guslü gerektirmeyen haller
· Kazasi olan kimse sünnet kilabilir mi?
· Kürtajin dini hükmü
· Cin ve şeytan
· Miskal ve derhemin günümüz ölçümü
· Hacamat (hicamat)
· Hacc-i kiran
· Büyük günahlar
· Organ nakli caiz midir
· Keramet mucize arasindaki farklar
· Kabir hayati
· Gece yatarken ille de sağ tarafimiza mi yatmaliyiz?
· Ehven-i şer
Secme Konular
· Matuh(bunak –bunamis)
· Kaç çesit arazi vardir, hangisine zekat –ösür- düser?
· Oruç ile  ilgili diger konular
· Ticaret ile  ilgili konular
· Magsubun minh(mali elinden zor kullanilarak alinan kimse)
· Niyyet yönünden kiraat
· Ziraat ortakçiliginin sartlari
· Hilafet türleri
· Kabri için adak olarak kesilen hayvanin eti helal midir?
· Kiyafet müslümanlar için alamet-i farika olmali midir?
· Mudarebeye zararin tazmini
· Sarik
· Telifte yanlislik
· Tesebbüh te zaman ve mekana göre degisme olabilir mi?
· Vatan-i sükna

ORGAN NAKLI CAIZ MIDIR

Organ nakli mes'elesi bir çok yönüyle yeni bir mes'ele olmakla beraber, bazı yönleriyle de eskiden beri bilinmekte ve Islâm Fıkıhçıları tarafından bu yönüyle ele alınmış bulunmaktadır. Konu açısından en önemli nokta elbette insanın değeri ve konumu mes'elesidir. Herhangi bir makine gibi insanın bir parçasını söküp diğerine takma, ya da beğenmeyip değiştirme, herhalde onun "keramet"ine nakîsa getirmediği ölçüde yapılabilmeli, ya da yapılamamalıdır. Yahut bir başka deyişle, bir organ nakli ameliyatı yapılırken bilimsellik putunu tatmin amacıyla, yapılanın doğru olup olmadığına bakmadan, insanın neler yapabileceğini değil, insana neler yapılabileceğini hesap etmek gerekir. Bu girişten sonra: Islâm'da Allah'ın yarattığı en değerli varlığın insan olduğunu, onun "zübde-i âlem" bulunduğunu, diğer her şeyin onun için yaratıldığını, ayet-i kerimeler de, hadis-i şerifler de, bunlara bağlı olarak Islâm uleması da enine boyuna açıklamıştır. Insanın genel anlamda üstünlüğü ve kerameti yanında; şekil güzelliği, yer yüzünde Allah'ın halifesi olması, ilimle şeref kazanması, meleklerin ona secde etmesinin istenmesi, yiyecegi ve içecegi şeyler bakımından üstünlüğü.. gibi yönleriyle onun varlık aleminin odak noktası olduğu bildirilmiş, canının korunması, dinin ana hedeflerinden (maslahat) sayılmış, hayatî uzuvlarına tecavüz dahi canına tecavüz kabul edilmiş, haksız yere bir insanın öldürülmesi bütün insanların öldürülmesi, ölümden kurtarılması da bütün insanların diriltilmesi gibi görülmüştür. Hatta Rasulüllah (sav), "Bir kardeşine silâh çekene melekler lanet eder"(Müsned, N/256, 505) buyurarak onu korkutmanın dahi ne büyük günah olduğuna işaret etmiştir. Insanlara kendilerini tehlikeye atmamaları emredilmiş, hastalıklara çare ve tedavi aranması istenmiştir. Bu yüzden Islâm alimleri insanın tek tek uzuvlarının dahi mal kabul edilemeyecekleri için satılamayacağını, eşya gibi kullanılamayacağını, bağışlama yetkisinin bile insanın elinde olmadığını hükme bağlamışlardır. Hatta ikrah (ölümle tehdit) durumuyla karşılaşan birisi, öldürülme endişesiyle başkasının, değil canına, bir uzvuna dahi tecavüzde bulunamaz. Tek tek her insan mükerremdir. Bu hükümlerden bir insan olarak kâfirler dahi ayrı tutulmaz. Birinin hatırına diğerinin kerametine halel getirilemez. Hatta açlıktan ölme durumunda olan birisi, başka insanın etini yiyemeyeceği gibi, Şafiîlerden çok azı dışında bütün Islâm hukukçularına göre, kendinin bir uzvunu da kesip yiyemez. Çünkü insân kendisinin maliki değildir. Ayrıca bu onun tamamen ya da kısmen satılamamasının da bir sebebidir. Çünkü satılan şeyin mülk olması gerekir. Insanın bu değer ve şerefi ölmekle de kaybolmaz. Onun için Rasulüllah Efendimiz (sav), "ölünün kemiğini kırmak, onu diri iken kırmak gibidir" (Muvatta, Cenâiz 45; Ebu Davud, Cenaiz 60; Ibn Mâce, Cenâiz 63; Müsned, VI658,100) buyurur. Buna göre doktorların sahipsiz cenazeler üzerinde yaptıkları deneyler, kadavra vs. ye cevaz bulmak mümkün değildir.

Bütün bu ve benzeri sebeplerden ötürü bir insandan bir başkasına herhangi bir uzuv aktarılamayacağını, diğeri zaruret içerisinde de olsa bunun caiz olamayacağını fıkıhçılar çeşitli ifadelerle ve hemen hemen ittifakla söylemişlerdir.(Nevevî, el-Mecü'1, IX/45; Mugni'l-Muhtâc, VNI/163; Mecmâ'ul-Emtiur, N/528) Insanın kendi vücudundan kopan bir parçasının yerine takılmasına ise caiz demişlerdir. Delil olarak Rasûlüllah Efendimiz (sav)'in Bedir harbinde gözü çıkan Katâde'nin gözünü kendi elleriyle yerine iade etmesini göstermişlerdir.(Zaman 19.2.87 (Dr. Muhammed Zeynelabidin Tarih'in doktora tezinden)) Yapay organlar ve domuz dışındaki kemik vs. lerini bu gaye ile kullanmakta da sakınca olmadığını söylemişlerdir.(Abdüsselam, Naki ve Ziraati A'zâil-Insan;125) Yenilerde de bu görüşleri savunan fıkıhçılar tedavinin bu yöne kaydırılması gerektiğini, insandaki rahatsızlıklar için başka insanları kullanmanın, İslam'ın "zarara zararla mukabele edilmez" esasına ters düştüğünü ve tıbbın şu anda ulaştığı noktanın sanki son aşama gibi görülüp, başka hal çareleri arama kapısını kapayacağını, dolayısıyla buna cevaz vermenin aslında meşru yoldan ilmin ilerlemesine de engel teşkil edeceğini söylemişlerdir. En ihtiyatli görülen bu izaha göre: Insanın tek hedefi, nasıl olursa olsun yaşamak değil, ne kadar yaşarsa yaşasın bir gün nasılsa ayrılacağı bu dünyadan, asıl dünyasını kazanarak ayrılmaktır. Halbuki, insanları bir makine gibi parçalarına ayırıp, diğerine monte etmek isteyen mantalite bunu, insana olan saygısından değil, her türlü gücün üstünde olan bilme merakını tatmin ve dünyayı ölümsüzleştirmek için yapmaktadır. Bu yüzden yetişilemeyip ölenlerin artık işi bitmiştir. Hiç olmazsa işe yarar parçaları bir başkasına takılmalıdır. Böylece belki onu ölümsüzleştirmek mümkün olabilir. Çünkü ölüm (ona göre) safi kayıp ve herşeyin bitmesi demektir. Iki-üç ay önce Mısır'da basılan ve Dr. Abdüsselam'a ait olan konuyla ilgili bir kitapta bu ihtiyatli görüşü benimsemiş görülmektedir.

Ama geçtiğimiz yıl yine Mısır'da tartışılıp kabul edilen doktora tezinde Dr. Muhammed Zeynelabidin ise bazı şartlarla, organ naklini caiz görmekte ve bunları: Zaruretin bulunması, iki zarardan hafif olanının alınması diye özetlemektedir. Bizce ancak adil tabiplerin de katılacağı bir heyet icmaının halledebileceği bu mes'elede son söz henüz söylenmemiştir. Ancak caiz olmadığını savunan görüşün delilleri daha güçlü, daha ihtiyatli daha insanî görülmektedir.


Son takip: 02.09.2014 - 11:53
Konu ile alakali düsüncelerinizi yaziniz:
Vedat karson2012-01-15 21:12:10 Cvp: ORGAN NAKLI CAIZ MIDIRAllah,cc kimseyi doğru yolundan ayırmasın . Herkesi hata yapmaktan korusun . Allah.a emanet olun

 

Begendim Begenmedim
Ahmet2012-02-23 13:47:28 Cvp: ORGAN NAKLI CAIZ MIDIRbende bu görüşe katılıyorum teşekür ederim bilgilendirmenizden dolayı

 

Begendim Begenmedim
mustafa2012-02-24 13:02:57 Cvp: ORGAN NAKLI CAIZ MIDIRhangi durumlar caiz oluyor peki babam bana böbreini erebilir mi mesela

 

Begendim Begenmedim
şaban çubukçu2012-03-23 14:24:42 Cvp: ORGAN NAKLI CAIZ MIDIRvucudumuz bir kere Allah tan bize emanet verilmiştir.bizler o parcayı ne satarız ne de bağışlarız...
Allah emeneti hıyanet edenleri sevmez...bu sigara için de geçerlidir..saygılar

 

Begendim Begenmedim
davut2012-09-19 09:57:51 Cvp: ORGAN NAKLI CAIZ MIDIRbu görüşede saygı duyuyorum ama yüce yaradan ilimi ve bilimi insana nasip ederek onun gelişmesini desteklemek için ilerletmek için verdiği aklı ve imkanları kullanarak yapılan her türlü organ naklinin kesinlikle caiz olduğunu düsünüyorum

 

Begendim Begenmedim
çorum 192012-10-03 00:39:42 Cvp: ORGAN NAKLI CAIZ MIDIRkime inanacamızı da şaşırdık .hocalarda ayın oyun oldu artık.2 bölünmüş vaziyatteler . birlik içinde ya evet ya hayır deyin kardeşim bu ne ya kafa karıştırmaktan başka bi işe yaramıyorlar.

 

Begendim Begenmedim


· Iare
· Nakid
· Nisan, nisanlanma
· Sun'i asilama hususunda islam'in görüsü nedir?
· Kadin erkek esitligi
· Bidat ehillerinden bazilari
· çiplak resim
· Hayvan yemlerinin temizliği
· Piyango bileti almak caiz midir
· Nikahda senlik yapmak caiz midir?
· Namaz vakitleri
· Yeminin hakim kararina etkisi
· Kabir ziyaretinin adabi nedir
· Sinn-i iyas(kadin için hayizdan kesilme devresi)
· Güzel elbise giymek dinen nasildir?

· Güzel elbise giymek dinen nasildir?
· Zati sifatlar
· Bedel hac
· Evi, içki içip, haç'a tapan bir gayr-i müslime kiraya vermek caiz midir?
· Mehir takilari
· Peygamberin (sav) cenaze namazi kilinmis midir? kilinmis ise kildiran kimdir?
· Savas ve çarpisma halinde olan müslümanlar nasil namaz kilacaklar?
· Bir kimse bir milyon lira ile ticaret hayatina atilir
· Tiras
· Ihramsiz olarak safa ile merve arasinda sa'y etmek caiz midir?
· Gelinin saçini yaptirmasi
· Intisap etmek farz veya vacip mi? intisabi olmayan kimsenin imani nasildir?
· Islam hukukuna göre paranin degismesi ve bununla ilgili hükümler
· Cum'a namazinin sahih olmasi için gerekli şartlar
· Dört mezheb'den başka bir mezhebi taklid etmek caiz değildir.

Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber