Fıkıh | Konular

Safiilere göre avret

1. Namazda: Erkeğin ve câriyenin avreti, göbekle diz kapağı
arasıdır. Göbek ve diz kapağı avret değildir.
Ancak her ikisinden de bir parça kapatılmalıdır ki avretin
onlara sınır olan kısımları tamamen
kapatılabilmiş olsun.


Hür kadının avreti bütün bedeni olup, bundan sadece yüz
ve iki el istisna edilir.


Namazda iken kapatma imkânı olduğu halde avreti açılırsa
namazı bâtıl olur. Ancak rüzgar v.s. ile açılır da
hemen ânında kapatırsa veya yanılarak açar da yine hemen
kapatırsa, namazı bâtıl olmaz. Ama bunun haricinde, hayvan
veya çocuk v.b. tarafından açılırsa bâtıl olur.


Avretini kapatacak kadar elbisesi olmaz, fakat vakit çıkmadan
bulacağını ümid ederse, namazı vaktin sonunda kadar
beklemesi vacibtir. Örtünün şartı, cildin rengini göstermemesidir.
(Ebu'l-Fadl Veliyyüddîn el-Basîr, en-Nihâye, I/57, Kahire (tarihsiz))


2. Namaz dışında: Yabancı erkeklere
karşı, kadının yüz ve elleri dahil, bütün bedeni
avrettir. Ancak kâfir olan kadına karşı yüzü ve elleri
avret değildir. Ahlâki bozuk kadınlar, müslüman olsalar bile,
avret hususunda kâfir gibidirler.Müslüman kadının, evindeki
hizmeti esnasında açılan boynu ve kolları avret
değildir.


Erkeğin namaz dışında avreti, bakana göre değişir.
Mahremi olan kadınlara ve erkeklere göre, göbekle diz kapağı
arasıdır. Yabancı kadınlara göre ise, bütün bedeni
avrettir.


Ihtiyaç olmaksızın kendi avretine bakmak mekruhtur.


Kadının avreti konusunda biraz daha açıklık
getirirsek, şunları söyleyebiliriz. Kadının
erkeğe karşı avreti yedi gurupta mutâlâa edilir:


1- Yabancı erkeğe karşı her tarafı avret
olmakla beraber, Şâfiilerin çoğuna göre de, kadının
yüzü ve elleri avret değildir. Avret olan kısımlar,
kadından kopmaları halinde de avrettirler. Bakılması
haram olan yere dokunulması da öncelikle haramdır.


2- Kocasına karşı hiçbir yeri avret değildir.
Ancak karı-kocanın birbirlerinin tenâsül uzuvlarına
bakmaları bâzılarına göre mekruhtur:


3- Mahremlerine karşı, göbekle dizkapağı
arası avrettir. Mahremin kâfir olup olmaması aynıdır.
Ancak mahremin nikâhını câiz gören bir kâfir olursa, ona açılamaz
ve onunla halvette bulunamaz.


4- Evlenme gâyesiyle bakan erkeğe, kadın, yüzünü ve
ellerini gösterebilir Hattâ bu sünnettir.


5- Tedâvi halinde, ihtiyaç duyulan her yerini, ihtiyaç miktarınca
gösterebilir.


6- Şahitlik ve alış-veriş v.s. muamelelerde sadece
yüzünü gösterebilir.


7- Câriye satışında, tanınmasını temin
edecek kadâr yerlerine bakılabilir.


Ayrıca kadın ya da mahrem öğretici yoksa ve perde
arkasından öğretmek de mümkün değilse, vâcib olan
ilimleri öğretme gâyesiyle, erkek kadına bakabilir. (en-Nihâye,
I/102-105; Mezheplerin bu konudaki görüşleri için ayrıca
bk.Abdurrahman el-Cezîrî, el-Fıkhu ale'l-Mezâhibi'l-Erba'a,
I/188,194 Kahire (Tarihsiz) üçüncü baskı.)


Konular