Fıkıh | Konular

şirkette çalışmayanların ehvali

Şirket kuranlardan herhangi bir kimsenin kamyon, taksi ve ev gibi
kendisine ait eşyayı şirkete kiraya vermesi caiz
olmadığı gibi, kendisinin de ücret karşılığında
şirkette çalışması caiz değildir. Hanefi
mezhebine göre de durum budur. İlletine gelince; söz konusu olan
ortak şirketin sahiplerinden biri olduğundan kendisine ait bir
şeyi kiraya verecek olursa, kendi malını kendine kiraya
vermiş olur. Yine şirkette çalıştığı için
ücret alacak olursa,kendi kendini, kendi malında ücret mukabilinde
çalıştırmış olur.


Bu problem şu şekilde halledilebilir. Hanefi mezhebine göre
çalışan ortakların hisseleri, şirketin elde
ettiği gelirlerden çalışmayanlara nisbetle, daha yüksek
tutulabilir. Mesela: Dört kişi bir şirket kurup herbiri birer
milyon para koysa, içlerinden birinin de şirkette müdür olarak
çalıştırılması istense, o kişinin
vereceği emeğin karşılığını
alabilmesi için kendisine kazancın, yüzde kırk verilmesi
şart koşulur ve diğer ortaklarının herbirinin
hisseleri kazancın yüzde yürmü oranında tahsis edilir. Böylece
problem halledilmiş olur. Eski fakihlerin çoğu bu
kanaattedirler. Abdülazız el-Hayyat gibi bazı yeni fakihlere göre
ise yönetici ve uzman gibi şirkette çalışan bir
ortakın maaş almasına engel olacak bir nas yoktur. Bunun için
yönetici veya uzman olarak maaş alması caizdir.


Konular