Fıkıh | Konular

Iki mezhebin birbirine zit olan hükümleriyle bir mes'elede amel edip teflik yapmak caiz midir?

İki mezhebin biribirine zıt olan hükümleriyle bir meselede
amel edip teflik yapmak iki çeşittir:



1- İcmaa muhallif olan teflik.


2- İcmaa muhallif olmayan teflik.



Yapılan bir teflik, icmaa muhallif ise, kesinlikle caiz
değildir. Mesela Hanefi mezhebinde; baliğa ve akile olan
kadının nikahı için velinin izni ve rızası
şart değildir. Kendi kendini evlendirebilir. Diğer
Mezheplerde ise; velinin izni şarttır. Maliki Mezhebinde de akit
esnasında şahitlerin bulunması şart değildir.
Akitten sonra da ilan edilse kafidir. Mesela: Bir kimse, şahitsiz
kızını biriyle evlendirse, daha sonra da nikahı ilan
etseler caizdir. Ama diğer Mezheplerde şahitlerin bulunması
şarttır. Şafi'i mezhebinde mehri dile getirmek şart
değilken, Maliki mezhebinde şarttır. Bir kimse nikah
hususunda bu üç mezhebi birleştirip teflik ederse caiz
değildir. Yani: Hanefi mezhebine göre velisiz, Maliki mezhebine
göre şahitsiz, Şafii mezhebine göre de mehirsiz nikahı
aktederse sahih değildir. Çünkü böyle bir nikah; ne
Şafii'ye, ne Hanefi'ye, ne de Maliki'ye göre akd edilmiş
sayılmaz.


Fakat icmaa muhallif olmayan taflik ise caizdir diyebiliriz. Mesela:
Malıki mezhebinde abdest ve gusülde vücut ve organları
oğmak şarttır. Aynı mesele Şafii'de şart
değildir. Şafii mezhebinde bir erkeğin vücüdü bir kadının
vücüdüna dokunduğunda abdesti bozulmasına rağmen.
Malıki mezhebinde bozulmaz.


Bir kimse bu iki mezhebi taklit ederek; abdest organlarını
oğmadan abdest alır, vücudu bir kadının vücuduna
dokunduğu halde namaz kılarssa her iki mezhebe göre de sahih
olmamış olur . Yalnız bu teflik icmaa muhallif
değildir. Çünkü Hanefi Mezhebine göre oğmak şart
olmadığı gibi, erkeğin vücudu kadının vücuduna
dokunması halinde de abdest bozulmaz. Bunun için de böyle bir namaz
Hanefi Mezhebine göre sahihtir.


El-İzz b. Abdüsselam ile İbn Dakiku'l-İd gibi alimler
bu tip telfikte bit sakınca yoktur diyorlar.


Konular