Fıkıh | Konular

Ipek basörtü

"Zinet" sayılacağı için kadının
dışarıda ipek başörtüsü giyemeyeceği söyleniyor.
Bu doğru mudur?


"Zinet" eşyası olarak altının ve ipegin
erkeklere haram, kadınlara ise helâl olduğu herkesin malumudur.
Ipeğin kadına helâl olduğunu bildiren hadîs-i şerif
mutlaktır(Ibn Âbidin VI/351 vd.), yani bir zaman ve mekâna kayıtlı
olmaksızın, ipeği her halükârda kadına helâl kılmaktadır.
Rasulüllah Efendimiz: "Altın ve ipek ümmetimin kadınlarına
helâl, erkeklerine haramdır"( Zeylâi, Nasbu'r-râye IV/222-25)
buyurmuştur. Buna binâen fıkıhta: "Kadının
ipek giymesi ve onu her türlü kullanması helâldir."(Cezîrî,
Kitâbu'1-fıkh N/13) denir. Hz. Ali Efendimiz: "Rasulüllah bana
bir "siyerâ" (ipek olduğu anlaşılıyor) kostüm
vermişti. Onu giyerek çıktım. Ama yüzlerinden onun buna kızdığını
anladım ve onu derhal yırtarak yakınlarım olan
kadınlar arasında paylaştırdım."( Buhâri,
libâs H. No: 58) demiştir. Müslim'deki rivâyetinde
Rasulüllah:"Onu ben sana giyesin diye göndermedim, yakının
olan kadınların başbezi yapmaları için bölesin diye
gönderdim." buyurduğu ilâvesi vardır.(Müslîm libâs 2;
Ayrıca bk. Aynî XXN/17-18) Demek ki ipeğin ipek olduğu için
başörtüsü olarak kullanılmasında bir beis yoktur.
Başörtünün mahzurlu olması, ipek olmasından değil,
süslü-püslü olup "teberrüc" kapsamına girmiş
olmasından olabilir. Yani rengi ve deseniyle câzip olup
"teberrüc" sayılacak bir başörtüsü ipekten olmasa
bile kadın için mahzurludur. Böyle bir başörtüsü ile de
tesettür gerçekleşir, ancak teberrüc yasağına
uyulmamış olur. Rengi ve deseni ile teberrüc kapsamına
girmeyen bir başörtüsü, ipek olsa bile mahzurlu olmamalıdır
(Allahu a'lem).


Konular