Fıkıh | Konular

Kadin erkek esitligi

Eşit Oldukları Konular



Başlangıçta Islâm ve Kadın
başlığını işlerken, aslında
kadının erkeğe eşit olduğu noktaları da; göstermiş
sayılırız. Burada da öncelikle şunu söyleyelim ki,
Islâm'da erkeğin kadından mutlak anlamda üstün olduğunu
bildiren hiçbir nas yoktur. "Erkek kadın gibi
değildir" (K.K. ÂI-i imrân (3) 36 ), demek, erkek üstündür
demek değildir. "Erkekler, kadınların kayyûmudurlar.
Bu, Allah'ın onların bazısını, bazısına
üstün kıldığından ve erkeklerin mallarını
harcadıklarındandır." (K.K. Nisâ (4) 34) âyeti de
erkeğin mutlak üstünlüğünü göstermez. Önce burada
"erkekleri kadınlara üstün kıldığı için..."
denmemiştir. Demek ki üstünlük nisbîdir. Idare kabiliyeti
erkeklere verilmiştir. Bir başka konuda da kadınlar üstün
olabilir. Kadının şefkat dolu bağrı olmasa erkek
evlâtları bir robot gibi yetiştirir. Demek ki bu konuda da
kadın üstündür. Hem Allah, kadın erkek ayırmadan,
"en üstün olanınız, Allah'tan en çok sakınanızdır."
(K.K. Hucurât (49) 13 ) buyurur.Demek ki kadın, insan olarak
erkeğe eşittir. Ikisinin yaratılışı da bir
"nefis"tendir. (K.K. Nisâ (4) 1) Kökenleri birdir. Biri
kaliteli, öbürü adı bir maddeden yaratılmış
değildir.


Kadın da kötülük yaparsa günah, hayır yaparsa sevap
alır. Dua ederse Allah ona da "icabet" eder. Demek ki,
kadın, Cennete ya da Cehenneme gitmekte de erkekten farklı
değildir.Dünyada iken iş başarırsa kazanç, suç işlerse
ceza bulur. Ticarethanesi varsa kadın olduğu için kazanç oranı
düşük olmadığı gibi, meşru bir iş görüyorsa
kadın olduğu için ücreti de düşük olmaz. Tersine bazı
suçlarda kadın erkeğe göre daha az ceza görür.


Insanlar arasındaki saygınlık ve hürmette, erkeklerden
geri değil, tersine bazı hallerde ileridir. "Insanlar içerisinde
iyilik ve hürmet yapmama en lâyık olan kimdir?" diye soran
sahabîye Efendimiz; "annendir" cevabını vermiş
ve arkasından, "sonra kimdir?" diye iki defa daha
tekrarlanan bu soruya, "annendir" dedikten sonra, dördüncüde
"babandır" buyurmuştur. (Buhârî, edep 2; Müslim,
bir 1) "Namazda iken, babanın çağırması halinde
namaz bozulmaz, ama annenin çağırması halinde namaz
bozulur ve ona cevap verilir." Sözünün aslı nedir, şu
anda bilmiyorum ama, dînî bir düşünceden kaynaklandığı
açıktır. "Ana gibi yâr olmaz" atasözümüz herhalde
kadını küçültüyor değildir.


Demek ki, yaratılışta, Allah'a kul olmakta, ibadette,
duada, suç ve cezada, yani kullukta, hürmet ve saygınlıkta,
kısaca insan oluşta kadınla erkek arasında fark
yoktur.


Konular