Fıkıh | Konular

Kudum tavafi nasil yapilir

İfrat haccı yapmak üzere yalnız hac için ihrama girmiş
olanlar:


"Allahümme innî ürîdü tavâfe beytike'l-harâm. Feyessirhû
li ve tekabbelhu minnî seb'ate eşvâtın tavâfe'l-kudûmi
lillâhi teâlâ azze ve celle."


"Allah'ım, rızan için "kudûm tavafını"
yapmak istiyorum. Onu bana kolaylaştır ve benden kabul
eyle" diye niyet ederek tavafı şöyle yapar: Abdestli
olarak Hacerü'l-esved'i selâmladıktan sonra Kâbe'yi sola alıp,
Beytin kapısına doğru gitmek suretiyle altın oluk
tarafında bulunan yarım daire şeklindeki Hatîm'in dışından
olmak üzere yedi defa sünnet ve adabına uygun bir şekilde Kâbe'yi
tavaf eder. Bu tavafların herbirine "şavt" denir.
Tavaf esnasında tekbir ve tehlil getirerek eller
kaldırılıp hacerü'l esved'e sürülür ve mümkün ise
öpülür. Bunlar mümkün olmazsa karşıdan el sürme işareti
yapılır. Buna "istilâm" (selâmlama) denir. Bu
şekilde yedi şavt bir tavaf sayılır. Eğer bu
tavaftan sonra vacib olan sa'yi yapmak isterse üç şavtta
hızlı adımlarla çalımlı şekilde
seğirtmek demek olan "remel" yapması müstehab olur.
Sa'yi ziyaret tavafından sonraya bırakacak olursa remel yapmaz.
Her tavaftan sonra iki rekât namaz kılmak vacibdir. Bu namaz mümkünse
Makâm-ı İbrahim'de kılınır.


Hacc-ı ifrâtta, müfrîd (ifrâd haccı yapan) hacdan önce
umre yapmaz, sadece kudûm tavafı yapar; bundan sonra
"sa'y" yapsa bile tıraş olup ihramdan çıkmaz.
İhramlı olarak Mekke'de Zilhicce ayının
sekızınci günü (terviye günü) güneş doğduktan
sonra telbiye, tekbir ve tehlil yaparak Minâ'ya hacılarla hareket
eder. Terviye günü öğle namazından, arefe günü sabah namazına
kadar ki beş vakit namazı Minâ'da (Hayf Mescidi'nde) kılmak
ve orada gecelemek sünnettir.


Zilhicce'nin dokuzuncu arefe günü sabah namazından sonra vakfe
yapmak üzere Arafât'a çıkılır. Vakfe, arefe günü
zevâl vaktinden başlar, bayramın birinci günü fecir doğunca
ya kadar devam eder. Burada gerekli ibadet yerine getirilerek, güneş
battıktan sonra Müzdelife'ye hareket edilir. Arafat'ta vakfe yapmak
haccın bir rüknü olup, farzdır. Müzdelife'de geceyi geçirmek
ise vacibdir. Burada şeytan taşlamada kullanılmak üzere
yetmiş adet taş toplanır. Bayramın birinci günü
sabah namazından sonra Minâ'ya gelindiğinde abdest
alınır ve zevalden önce Akabe Cemresi'ne gidilir; tekbir
getirilerek yedi taş atılır: "Bismillah, Allahü
Ekber, rağmen li'ş-şeytân ve hizbihi" duası
taş atılırken okunur. İlk taşın
atılmasıyla telbiyeye son verilir.


İfrat haccı yapan kişi vacib olan kurbanı kesmez.
İsterse nafile olmak üzere kesebilir. Çünkü kurban kesmek onun
için vacib değildir.


Akabe Cemresine taşları attıktan sonra tıraş
olur. Saçların en az dörtte birinin tıraş edilmesi veya uçlarından
parmak ucu kadar kestirilmesi gerekir. Tıraş olmak efdâldir. Bu
ise sünnete daha uygundur. Kadınlar hakkında tıraş
yok, saçlarının uçlarından kırpma vardır.
Tıraş olmak veya saçları kısaltmakla ihramdan çıkılmış
olur. Tıraştan sonra kadınlara yaklaşmanın
dışında haram olan şeyler helâl olur. Böylece vacib
olan tıraş işi tamamlanmış demektir.,


Bundan sonra farz olan Ziyaret tavafı yapılır. Bu
tavafı bayramın üç gününde yapmak vacibdir. Tavafın
kendisi ise farzdır. Buna "tavaf-ı ifada" da denir.
İşte haccın iki rüknünden biri bu tavaftır ki, dört
şavtı farzdır.


Daha önce sa'y etmemiş olanlar ziyaret tavafından sonra
haccın sa'yini yaparlar. Önceden sa'yetmiş olanların
ziyaret tavafından sonra sa'y etmeleri gerekmez. Sa'yetmek vacib
olup, Safâdan başlayıp Merve'ye dört ve Merve'den Safâ'ya
üç defa gidip gelmektir. Bu yedi geliş ve gidişe
"sa'y" denir. Erkekler sa'yin belirli bir yerin de safa ile
merve arasında "hervele" yaparlar, yani hızlı
adımlarla yürürler veya koşarlar. Sonra yine normal yürüyüşlerine
devam ederler.


Bu görevler yerine getirildikten sonra Minâ'ya dönülür.
Şeytan taşlanan günlerde Minâ'da gecelemek sünnettir. Başka
yerde gecelemek ise mekruhtur. Bayramın ikinci ve üçüncü
günlerinde zeval vaktinden sonra sıra ile küçük, orta ve akabe
cemrelerine yedişer taş atılır. İsteyen
üçüncü günü taşlar atıldıktan sonra, güneş
batmadan önce Minâ'dan ayrılıp Mekke'ye dönüş
yapabilir. Buna "İlk Nefîr" denir. Dileyen Bayramın dördüncü
günü her üç cemreye sıra ile o günde yedişer taş atar.
Ancak dördüncü gün taşların zevaldan önce atılması
da caizdir. Bu taşlar atıldıktan sonra Minâ'da kalınmaz,
Mekke'ye inilir. Buna da "İkinci Nefîr" denir.


Mekke dışından gelenler için Veda Tavafı veya
Sader Tavafı yapmak vacibdir. Ancak Remel yapılmaz.




Konular