Fıkıh | Konular

Meshi bozan seyler

1) Mesh süresinin dolması. Mukim için bir gün bir gece, yolcu
için üç gün, üç gece geçtiği zaman kişi abdestsiz ise,
abdest alır ve namazını kılar. Eğer süre dolduğu
zaman, abdestli durumda ise, yalnız iki ayağını
yıkaması yeterlidir.


2) Ayağından mestleri çıkarmak. Bu sırada,
abdestli ise ayaklarını yıkaması yeterlidir. Mesih süresi
başlamadan abdestli iken çıkarılan mesh ise abdesti
etkilemez. Ayakkabıyı çıkarıp giymek gibi olur.
Eğer mesh süresi içinde, abdestsiz bulunduğu sırada
mestlerini çıkarırsa, tam abdest alması gerekir. Tek
mestin veya ayağın çoğunun çıkması da abdesti
bozar (el- Kâsânî, a.g.e., I, 12; el-Fetâvâ'l-Hindiyye, II, 34 vd.).


3) Mestlerdeki yırtık veya sökük, ayak parmaklarından
en küçük üç parmak sığacak büyüklükte ise, mesh bozulur.
Bu konuda iki mest ayrı ayrı değerlendirilir.


4) Gusül abdesti gerektiren durumlarda da mesh bozulur. Boy abdesti alındıktan
sonra, mestler giyilir ve abdest bozulduğu andan itibaren yeni mesh süresi
başlar.


Malikîlere göre, mesh için bir süre yoktur. Guslü gerektiren bir
şey bulunmadıkça mest üzerine devamlı olarak mesh etmek mümkündür.
Ancak cuma namazı kılacak kimseler için, her cuma günü
mestlerini çıkarıp ayaklarını yıkaması
menduptur (el-Kâsânî, a.g.e., I, 8,9).


Sonuç olarak, mest üzerine mesh, İslâm'ın müslümanlara
getirdiği bir kolaylıktır, bir ruhsattır. Meshin caiz
olduğunu kabul etmekle birlikte, abdestle ayaklarını
yıkamayı tercih etmek azimet niteliğindedir ve daha fazla
sevaba vesile olur. Mest özelliği bulanan çorap üzerine mesh de başka
bir kolaylıktır. Özellikle soğuk iklimlerde yaşayan müslümanların
giyecekleri kalın, keçeleşmiş, altını göstermeyen
ve altına suyu da geçirmeyen çoraplar mest yerine kullanılabilir
, çorapla ilgili hadislerin kritiği için bk. eş-Şevkânî,
Neylü'l-Evtâr, Mısır, t.y., I, 213, 214).




Konular