Fıkıh | Konular

Meshin cevazindaki sartlar sunlardir

1) Mestler, ayağa abdest için ayaklar yıkandıktan sonra
giyilmiş olmalıdır. Bir özürden dolayı çıplak
ayak veya sargı üzerine meshedilmiş bulunması yıkama
hükmünde olup, bundan sonra giyilmiş mestler üzerine de
meshedilebilir.


2) Mestler, ayakları topuklarıyla birlikte her taraftan
örtmüş bir halde bulunmalıdır. Topuklardan kısa
mestler, potin, terlik ve benzerleri üzerine mesih yapılmaz.


3) Ayağa giyilmiş mestler ile, en az üç mil kadar (5 km.
kadar) bir yol yürümek mümkün olmalıdır.


4) Mestlerin topuktan aşağı kısmında,
ayağın küçük parmakları ile üç parmak miktarı
kadar yırtık veya sökük bulunmamalıdır.
Yırtık veya sökük konusunda her iki mest ayrı kabul
edilir.


5) Mestler, bağsız olarak ayakta durabilecek derecede
kalın olmalıdır.


6) Mestler dışarıdan aldığı suyu hemen içine
çekerek ayağa ulaştıracak bir halden uzak
bulunmalıdır.


7) Her ayağın ön tarafından en az küçük el parmağı
kadar kısım mevcut olmalıdır. Bu yüzden bir veya iki
ayağının ön tarafı bulunmayan kimse, mestlerine mesh
edemez. Ancak bir ayağı tamamen bulunmayan kimse, diğer
ayağına giydiği mestine mesh edebilir (el-Kâsânî,
a.g.e., I, 7 vd.; İbn Âbidin, a.g.e., I, 261 vd.;
el-Fetâvâ'l-Hindiyye, I, 32-34; Mehmed Zihni, Nimet-i İslâm,
İstanbul, t.y.; s. 76; Ö. Nasuhi Bilmen, Büyük İslâm
İlmihali, İstanbul 1985, s. 82 vd.).


Meshin Süresi:


Bir meshin süresi, mükim olan kimse için bir gün bir gece, yani
yirmi dört saat; en az o sekiz saatlik yola giden yolcu için üç gün
üç gecedir. Bu da yetmiş iki saat eder. Bu süreler Hadislerde
belirlenmiştir (Nesai, Tahâre, 98; İbn Mâce, Tahâre, 86). Bir
meshin süresi, mestin ayağa giyildiği andan itibaren
değil, abdestinin bozulduğu andan itibaren başlar. Meselâ;
sabah abdest alıp mestlerini giyen kimsenin. abdesti, öğle
vakti saat on ikide bozulsa, mesh süresi saat on ikide başlamış
olur.


Mukim iken yolcu olan kimse, yolculuk süresine tabi olur ve bu süreyi
doldurur. Bunun aksine yolcu olan kimse bir gün bir gece meshettikten
sonra mukim olsa, süresi bitmiş olur. Artık abdest alırken
ayaklarını yıkaması gerekir. Yolculuğun helâl
veya haram bir amaç için yapılmış olup olmaması
meshi etkilemez. İmam Şafiî ve Ahmed b. Hanbel'e göre, mübah
olmayan bir amaç için yapılan yolculukta mesh süresi yirmi dört
saattır.



Konular