Fıkıh | Konular

Islam'a hizmet etmek gayesiyle okudugunu söyleyen bir bayan basörtüsünü çikartarak okuya bilir mi?

Bilindiği gibi Nur suresi'nin 31. Ve ahzab suresi'nin 33, 53 ve
59'uncu ayetlerinde kadınların örtünmeleri, vücutlarının
zinet yerlerini yabancılara göstermemeleri emredilmektedir. Bu
konuda birço hadis vardır. Ama bu hadisleri burada nakletmeye lüzum
görmüyoruz.


Kadının bütün vücudunun avret olup olmadığı
husus da mezhepler arasında ihtilaflıdır. Şafii ve
Hanbeli mezheplerine göre kadının istisnasız tüm vücudu
avret kabul edildiği halde Hanefi ve Malıki mezheplerinde eller
ve yüzün fitne korkusu olmadığı takdirde avret
olmadığı belirtilmiştir (Kitabu'l-Fıkh ala
mezabili'l Erbaa, Sabuni, Tefsiru Ayat'il-Ahkam).


Tedavi gibi bazı zaruret hallerinde yabancı birisi bir
kadının avret kabul edilen bir uzvuna zaruret miktarınca ve
tedavinin gerektirdiği mahalli geçmemek şartıyla
bakabılir (el-Merginanı, el-Hidaye). Allah Kur'an-ı
Kerim'de kadınların vücutlarını örtmelerini emredip
başkalarına gösdermelerini yasakladığına göre
onların avret mahallerini yabancıların görebileceği
şekilde açmaları haramdır. Zaruret olmadıkça avret
sayılan bir uzvun tamamını ya da bir kısmını
açamazlar.


Zaruret, yasak bir şeyi yapmadığı takdirde
helakı veya helake yaklaşmayı gerekli kılan
şeydir (Suyuti, el-Eşbah ven-Nezair). Ali Haydar Mecelle
Şerhi'nde zarureti aynen şu şekilde tarif etmiştir:
"Zaruret; memnu tenavül etmediği takdirde helakı müstelzim
olan haldir" (Ali Haydar, Dürerü'l-hakkam şerhu Mecelletü'l-Ahkam).


Buna göre İslam'a hizmet etmek gayesiyle de olsa İslam'a
taban tabana zıt düşen, kadının namahrem yerlerini ve
avretini açmaya zorlayan okullarda okumanın zaruret kabul edilmesi mümkün
değildir. Ayrıca kadınların mutlaka bilmesi gereken
şeyleri avretlerini açmayı gerektirmeyen okul ve kurslardan öğrenmeleri
pekala mümkündür. İslam hizmeti böyle bir yol ile ifa edilmez.
Ayrıca İslam tarihi hiçbir resmi tahsili olmadığı
halde kendisini özel olarak yetiştirip İslam'a ve ilme hizmet
eden kadınlarla doludur. Şüphesiz kadınların avret açma
ve ihtilat gibi İslam'ın yasakladığı şeyler
olmazsa okutulmaları gerekli ve okumaları zaruridir, bunda büyük
faydalar da vardır. Ama bu haramı işlemeyi tecviz edemez.
Bilindiği gibi "Zararları gidermek maslahatları celb
etmekten evladır." Diye meşhur bir fıkıh kaidesi
vardır. İslam'ın yasaklara gösterdiği itina emirlere
gösterdiği itinadan daha büyüktür. Hz. Peygamber bir hadisinde:


"Ben size bir şey emrettiğim zaman ondan gücünüzün
yettiği kadarı yapınız. Bir şeyden
nehyettiğim zaman da ondan kaçınız" buyurur.


Bundan dolayı meşakkatıdefetmek için vacibi terk etmek
caizdir, ama günahları, özellikle büyük günahları
işlemekte müsamaha yoktur. Bezzazı'nin ifadesine göre avret
yerini örtecek bir şey bulamayan kimse nehir kenarında da olsa
istincayı terk eder. Çünkü yasak emre tercih edilir. Kadına
gusül gerekse ve erkeklerden gizlenecek bir yer bulamazsa guslü terkeder
(İbnu Nüceym el_eşbah ve'n-Nezair).


Demek oluyor ki bir haramı işlememek için farz bile
terkedilir. O halde sadece umulan bir maslahat için nassların haram
kıldığı bir şeyin işlenmesi tecviz edilemez.
Bize göre bu her okul için aynıdır. Müslümanların
kadınların başlarını açabilmeleri için
İslam'ın hükümlerini zorlayacakları yerde,
kadınların İslami kıyafetler içerisinde
okuyabilmelerinin çarelerini araştırıp bu yolda gayret
sarfetmeleri gerkir.


Konular

Iskat-i salat ve devir
Islam dini, kadina aile ve toplum içinde nasil bir yer tayin etmistir? erkegin yaninda yeri nedir?
Islam dini kar için bir sinir getirmis midir
Islam dinine aykiri, küfr ve dinsizligi medh eden kitaplari alip satmak caiz midir?
Islam dinine göre isçinin ücreti hükümdar veya vekili tarafindan tesbit edilebilir mi?
Islam dininin varlik gayesi
Islam dışı kızı islama kazandırmak için evlenilebilir mi
Islam hukuku açisindan avrupa toplulugu
Islam hukukuna göre kefil olan kimse kefaleti karsiliginda ücret isteyebilir mi
Islam hukukuna göre paranin degismesi ve bununla ilgili hükümler
Islam hukukuna göre vakif olan seyi herhangi bir suretle satmak veya satin almak caiz midir
Islam hukukunda borçlular üç kisima ayrilir
Islam hukukunda rüsvet'in durumu (ibn nüceym)
Islam ve avrupa toplulugu
Islama hücum eden bazi gazeteler kuponla kitap vb. seyler veriyorlar. bunlari almamizda bir mahzur var midir?
Islam'a hizmet etmek gayesiyle okudugunu söyleyen bir bayan basörtüsünü çikartarak okuya bilir mi?
Islam'a göre karaborsanin hükmü nedir?
Islama has bir aile tipi var midir? islami ailenin özellikleri nelerdir?
Islamda ahir zaman
Islamda
Islamda evlenmenin hükmü nedir
Islam'da isçi kapsami, beseri hukuktakinden daha genistir.
Islam'da mürtedin öldürülmesinin hikmeti
Islam'da senet ve çek alip vermek caiz midir?
Islami bir elbise sekli teklif edilebilir mi?
Islami bir elbise sekli teklif edilebilir mii
Islami yilbasi
Islam'in kabul etmedigi davranislarda bulunan birisiyle ortak olmak caiz midir?
Islamiyetin uygulanmadigi yerde cuma namazinin farz olup olmadigi hakkinda çeliskili sözler söylenmektedir.
Israk namazi