Fıkıh | Konular

Nikah tazelemek

Bazı camilerde hocaefendiler nikâh tazeleme duası okuyorlar.
Bunun bid'at olduğunu okumuştum. O zaman nikâh tazeleme işi
nasıl yapılabilecektir? Ya da nikâh tazelemek gerekli midir?


Şer'î nikâh; şartları şeriat tarafından
belirlenmiş, şekli çizilmiş ve karı ile kocayı
birbirine bağlayan itibari bir bağdır. Pamuk ipliği
gibi bir şey değildir. Üzerinden zaman geçmekle yıpranacak
şekilde bir yerlere sürtünüyor da değildir. Bu yüzden
"talâkı" yani boşanmayı ifade eden bir sözle,
bir "irade beyanı" ile koparılmadıkça eskimez ve
"yenilenme"sine gerek olmaz. Camilerdeki "nikâh
tazeleme" ifadelerine bakılırsa zaten sakat ve
yapmacık olduğu görülür. 1. Önce
"yenileme=tecdîd" ifadesi kullanılıyor. Halbuki, nikâh
eskiyen, tamir görebilen birşey değildir. Ya vardır veya
yoktur. Varsa yenilenmez. Yoksa da şartları mevcutsa
kıyılır, kesilir, kısaca nikah eskimez. Bu durumda da
bir kadın bir erkeğe aralıksız en fazla üç defa
nikâhlanabilir. Oysa sözünü ettiğiniz işlem, bazı
camilerde her hafta tekrarlanır. 2. Nikâhın en önemli
şartı, tarafların karşılıklı
rızalarıdır. Halbuki, camilerdeki, nikâh yenileme işlemlerinde
kadına hiçbir şey sorulmamaktadır. 3. Kalıp haline
gelmiş o sözlerde "ürîdü" yani "istiyorum"
ifadesi kullanılmaktadır. Bu ifade, kabul ettim,yaptım
anlamına gelmez. Arzu ediyorum, demek olur. Bu da akid gerçekleştirmez.
4. "Ürîdü en üceddile'l, îmane ve nikâha bi-kavl'i lâilâhe
illellah..." denmektedir. Yani nikâhımı "lâilahe
illallah"sözü ile yenilemeyi arzu ediyorum, demektir. Oysa nikâh
"lâilâhe illellah" sözü ile yenilenmez.


Sonuç olarak bu tür bir uygulamanın, Islâmî olmadığı
ve bir "şer'î fiil"i (Nikâhın "şer'î bir
fiil" olduğu konusunda bk. Şeyh Ahmed Molla Ciyûn,
Nûru'I-envâr I/100) ilgilendirdiği için bid'at olduğu
rahatlıkla söylenebilir. Ancak bu meseleye başka açılardan
da bakılabilir.


Konular