Fıkıh | Konular

Tüyleri almak için epilasyon caiz midir?

Epilâsyon, iğne vb. ile tüy diplerinin yakılması ve tüylerin
tekrar çıkmasını önlenmesi operasyonuna verilen addır.
Işin uzmanlarından öğrendiğimize göre, özellikle
yüzlerde ve yine özellikle, hormon bozukluğu vs: sebeplerle anormal
olarak biten kıllarda uygulanıyor. Ayva tüyü gibi ince ve
tabii tüylerde uygulaması hem zor hem de tam isabetli değildir.
Buna göre Allah Rasûlü Efendimizin: "...Yüzünden (kaşlarından)
tüy yolana (bu işlemi yapana) ve yoldurana Allah lânet
etsin.." (Kaynağı için bk. "Zorunlu estetik
ameliyat") hadîsini tekrar hatırlayalım. Çünkü bunda da
fıtratı bozma anlamı vardır. Işte bu
"fıtrat" meselesi ve hadisde bir de "güzellik
için" kaydının bulunması fıkıhçılarımızın
dikkatini çekmiş ve bu iş, tabiî ve normal olan tüyleri,
dolayısı ile kaştaki kılları yolmak için değil
de; kadının yüzünde anormal olarak biten, onun tabii
görünümünü bozan kılları yolmak ve onu normal
fıtratına getirmek için yapılırsa câizdir, hattâ
kocanın izni ve isteği varsa bu müstehaptır,
demişlerdir. Ama kaşları yada normal ayva tüylerini yolmak
ya da yoldurmak kesinlikle haramdır. Meselâ Nevevî, sakalı,
bıyığı altdudak altı tüyleri biten kadınları
bu tüyleri yolması lânetten müstesnadır. Onun bunları
yolması hattâ müstehaptır, der. (Nevevi, Serhu'I-Müslim
XIV/353; Münâvî; Feyzu'I-Kadir V/373) Ibn Hacer bunun kocanın
iznine bağlı olduğunu da ilâve eder. (Kaşı
dışında) ;tüy kazıma, tırnak törpüleme
(manikür), tüy yolma (naks), kızıllama (ruj) gibi şeyler
kocanın izni ile olursa câizdir, çünkü bunlar zînettirler, der.
(Bk. fethu'I-Bârî X/378) Taberî şöyle bir rivayet nakleder:
Güzelleşmeyi (makyajı) seven genç bir kadın Hz.
Aişe'ye geldi ve kadın kocası için alnındaki tüyleri
yoIabilir mi? diye sordu. O da: Beni rahatsız eden şeyleri
giderebildiğin kadar gider, dedi. Buna rağmen Taberî bunların
hiçbirisinin câiz olmadığı görüşünü de açıklar.
(Nevevî age XIV/354; ibn Hacer; age X/378) Ama Nevevi nin dediği
gibi kaşlar ve normâl ayva tüyleri dışındakileri
yolmakta (Allah'u alem) bir mahzur yoktur.


Konular