Fıkıh | Konular

Kadinin tek basina hacca gitmesi

Hanefîler, Hanbelîler ve diğer mezheplerden bazı imamlar,
kadına haccın farz olabilmesi için kendisiyle hacca gitmeyi
kabul eden kocanın ya da başka bir mahreminin
bulunmasını şart görürler. Delilleri de bir çok
sahâbiden rivayet edilen su hadîs-i şeriftir: "Allah'a ve
Ahiret gününe inanan hiçbir kadının, yanında mahremi
yokken sefer müddeti yola çıkması helâl değildir" (
Buhârî, savm 67; Müslim, hac 413-414; Ebû Dâvûd, menâsik 2;
Tirmizî, radâ 15) Imâm-i Şâfî ve Mâlik ise mahremin bulunmasını
şart olarak görmezler. Onlar da delil olârak şu âyet-i
kerime'yi gösterirler: "Beytullah'ı haccetmek, ona yol
bulabilenler için, insanlar üzerinde Allah'ın bir
hakkıdır." (3/97) Bu âyet; mahremi olan ya da olmayan diye
ayrılmıştır (umumidir). Binaenaleyh, maddi imkânı
ve en az iki güvenilir kadın arkadaşı bulunan kadın
da farz olan haccına gitmelidir derler. Umre de onlara göre vâcip
olduğundan, bir defaya mahsus olmak üzere kadın, aynı
şekilde umreye de gidebilir. ( Ibn Rüsd, Bidâye I/322) Ama bir defa
hac ve umre yapan bir kadın, hiçbir mezhebe göre, mahremi olmaksızın
ne hacca ne de umreye gidebilir. Böyle bir kadının gayesi sevap
kazanmak ise, önünde iki yol vardır : 1. Hacca sarfedeceği
parayı, Islâm için yapılmakta olan akıllıca çalışmalara,
okuyan talebeye vermek. 2. Kendisiyle evlenebilecek birisi ile ciddî ve
kalıcı bir şekilde nikâhlanmak. Hanefî ve Hanbelîlere
göre ise, beraberinde mahremi olmayan kadın hiçbir surette hacca
gidemez. Çünkü, âyette geçtiği üzere, kadının oraya
yol bulabilmesi, mahreminin bulunmasına bağlıdır Söz
konusu hadis bu âyetin umumundan, mahremi bulunmayan kadınlar
istisna etmiştir. Umre ise, Hanefilere göre zaten vâcip değildir.
( Bk. Ibn Rüsd, agk. el-Cezirî, el-Fikh, ale'I-mezâbhii'I-erba'a I/636;
Şâfiî, el-Um N/117 Hatîp Sirbînî, Mugni'I-muhtâc I/467)


Konular