Fıkıh | Konular

Mezhep degistirmek

Şâfi Mezhebine tabi bir talebem var. Mezhebini değiştirip
Hanefi olmak istiyor. Kendi isteğiyle, bir defa ve kesin bir
değiştirme yapacak. Bu câiz midir, mahzuru var mıdır?


Bizim için din olarak asıl olan, Kur'ân-ı Kerîm ve onu açıklayan
sünnet-i Rasûlüllah'tır. Mezhepler bu asıla giden
yollardır gaye değil vasıtadırlar. Ancak günümüzde
hak bir mezhebe bağlı olmadan Kur'ân'a ve Sünnete ulaşmak
çok zor olduğundan, müctehid olmayan bizler;gibi insanların,
bu gayeye hazır bir yolla (mezheple) ulaşmaları, pratik
anlamda gereklidir. Herhangi bir mezhebe göre yaşamak, Kur'ân-ı
ve sünneti bırakıp o mezhebin imamının görüşlerine.
göre yaşamak değil, Kur'ân-ı ve sünneti onun anlayışı
ile anlamayı kabullenmek demektir. Onların "mezhep"
denen görüşleri de Kur'ân'dan ve sünnetten alındığına
göre, bir mezhebe uymaya gerek yoktur, herkes Kur'ân ve sünnete göre
yaşamalıdır, demek, dört değil, dörtyüz milyon
mezhebin olmasını istemektir. Ancak kişi diledigi mezhebi
.seçmede hürdür. Zaruretler, zorlanmalar olduğu anlarda da
diğer mezheplerden görüşler alabilir. Ama fertlerin gerek
insanlarla, gerek Allah'la yaptıkları
(başladıkları) anlaşmaları (akitler ve
ibadetleri) başladıkları gibi bitirmeleri gerektiği için,
zaruret yokken başka mezheplerin görüşlerine başvurma,
yine pratik anlamda câiz değildir, denmiştir. Mezhebini sizin
sorduğunuz gibi değiştirmekte ise bir mahzur yoktur.


Değişik Mezheplerde Olan Eşlerin Sorumluluğu


Hanımın Hanefi, erkeğin Şâfî olması halinde,
hanımın bilerek ya da bilmeyerek dokunup kocanın abdestini
bozmasına erkek kızıyorsa günah işlemiş olurlar
mi?


Elbette günah işledikleri anlar da olur. Meselâ Şâfiî
olan eş, namaz kılarken diğer eşin ona kasten
dokunması gibi. Ancak böyle bir evlilik, karı-koca hukukuna
tecavüzlere yol açacağı için zor yürüyeceğinden,
eşlerden birinin diğerinin mezhebine geçmesi en uygun olan
davranış olur.


Konular