Fıkıh | Konular

Mevlidin yeri nedir? farz mi, sünnet mi? açiklar misiniz?

Mevlid ne farz, ne vacipne de sünnettir. Peygamber (sav)'in vefatından
sonra ihdas edilmiştir. Ancak hangi tarihte ihdas edildiğine
dair kesin bir vesikaya rastlanmamıştır. Sehavi'ye göre
Peygamber (sav)'in irtihalinden üç asır sonra, İbn ül-Cevziye
göre de yedinci asırsa Erbil Meliki al-Muzaffer Abu Sa'id
tarafından ihdas edilmiştir.


Mevlid okutup, merasim yapmanın iyi olup olmadığı
hakkında ihtilaf vardır.


Maliki ulemasından Şeyh Tac du-Din Ömer bin Ali
al-Lahmi;mevlid okutmanın caiz olmadığını ve
bid'at-ı seyyi'e olduğunu kaydediyor. İbn Hacer
al-Askalanide, mevlid hakkında şöyle diyor: "Asr-ı
Saadette ve selef-i salihin zamanında hiç kimse mevlid merasimi
tertip etmemiştir. Hicretten üç asır sonra ihdas
edilmiştir. Mevlid'in iyi tarafları vardır. İyi
tarafları yapılırsa bid'at-ı hasenedir. Yoksa
bid'at-ı seyyi'edir. Mevlid'in meşru'iyetine dair güclü bir
vesika buldum: Buhari ile Müslim'de sabit olmuştur ki, Peygamber
(sav), Medine'ye geldiğinde Yahudilerin aşure günü oruç
tuttuklarını gördü, onlara oruç tutmalarının
sebebini sorunca şöyle dediler: Bugün Allah'ın Fir'avnı
denizde boğduğu ve Musa'yı kurtardığı bir gündür.
Bunun için Allah'a şükür eder ve oruç tutarız. Bunun
üzerine Peygamber (sav) buyurdu ki: "Biz Musa'ya daha yakınız.?
Bundan anlaşılıyor ki böyle bir günde Allah'a şükür
etmek tam yerindedir. Mevlid merasiminin de Peygamber (sav)'in doğum
günü olan Rebi'ul-Evvel'in onikinci gecesinde olması için dikkat
etmek lazımdır. Başka zamanlarda mevlid okutup merasim
tertip etmek ma'nasızdır?.


Sonuç: Peygamberin doğduğu günde müslümanların bir
araya gelip Peygamberin hayat ve ahlakını anlatan bir eseri
dinlemeleri, ona salavat-ı şerife getirmeleri iyi bir
bid'attır.


Konular