Kadin namaz kilarken çorap giymese namazi olur mu?
Âyet ve hadîsleri Hanefi'lerin anlayışına göre kadının
ellerinin ve yüzünün avret olmadığını, elleri ve yüzü
açık namaz kılabileceğini, fitne sözkonusu değilse böylece
gezebileceğini başka münasebetlerle söylemiştik.
Ayaklarına gelince: Hanefi mezhebinde kadının
ayaklarının (bacaklarının değil) avretliği
konusunda ihtilaf vardır. Kur'an ifadesi ile kadınlar
"Kendiliğinden açılan zinet yerlerinden" ötürü
mes'ul değildirler. (K. (24) 31) Ama ayak zînet yeri midir? Zinet
yeri ise "Kendiliğinden açılan" kısma dahil
midir? Bazılarına göre; istisna zinet yerlerindendir, ayak ise
zînet yerlerinden değildir. Çünkü halhâl takılan yer ayak
değil bacaktır, bacağın avret olduğunda ise
ihtilaf yoktur. Ayakta, yani kasık kemiklerinden
aşağısında zînet bulunmadığına göre
ayaklar istisna edilmemiş, yani avret olarak kalmış olur.
Binaenaleyh, namazda da açık kalmaları câiz olmaz.(Ibrâhim
Halebî, Halebî Kebîr 211)
Ebû Davud ve daha başka kaynaklardaki bir hadis-i şerif de
bu görüşü destekler "Ümmü Seleme Vâlidemiz Rasûlüllah'a
sordu: Kadın, izârı (etek ya da altlığı) yokken
bir entari ve bir başörtüsü ile namaz kılabilir mi?
Buyurdular ki, entari ayaklarının üstünü örtecek kadar kuşatıcı
ise kılabilir" (Zeylaî, Nasburrâye I/299 (Ebu Dâvud, salât
83; Beyhakî N/232; Hâkim, Müstedrek I/250. Aynı yerde Buhârî nin
şartına uygundur, der, Zehebî de onu destekler, ancak
Ibnü'1-Cevzi ve daha başkaları hadîsin sıhhati
hakkındaki şâibeleri zikrederler (Zeylâi agk); Ayrıca
bk.. el-Menbecî, el-Lübâb I/241)Ancak Ebu Hanîfe'ye ve Imam Kerhi'ye
göre kadının ayağı avret değildir.(Ekmeleddin
el-Bâberti, el-Inâye I/259) Binaenaleyh, namazda asık kemiklerinden
aşağısının açık kalması namaza mani
değildir. Hidâye sahibi Mergînânî en doğru (esah) olan görüşün
bu olduğunu söyler.(agk.. (Metin)"Ihtiyar" sahibi Mavsilî
ise bu konuda iki rivayet olduğunu söyledikten sonra, sahih olan kadının
ayağının namazda avret olmaması,
dışarıda, yani yabancı erkeklere göre ise avret olmasıdır,
der.Mavsilî, el-Ihtiyâr (Ist.) Ancak bu ayırıma bir delil
zikretmez.Özetlersek; namaz kılarken kadının
ayaklarının açık kalması namazına mani
değildir. Sahih görüş budur. Çünkü ayak (aşık
kemiklerinden aşağısı) ya "göstermesinler"
emrinden istisna edilen "zâhir zînet" yani kendiliğinden
açılan zinet yerleri cümlesindendir, ya da kadının
ayağını açmasında zaruret vardır. (Ibrâhim
el-Halebi agk.) Ancak kadınların hem namazda, hem namâz dışında
ayaklarını kapatmaları, güzel ve cumhura uygun bir davranış
olur.