Kadin elbisesinin belirlenebilen özellikleri
1- Bütün bedeni örten bir elbise olması,
2- Ince ve şeffaf olmaması: Zira böyle olan bir elbise,
görmeye mani değildir. Yada daha doğru bir ifadeyle "göstermesinler"
nehyinin icabına uygun değildir. Çünkü altını gösterir.
Hz. Resulullah, ince elbise ile yanına giren Esma'dan yüzünü
çevirmiştir. (Ebû Davûd. ) Hz. Aişe, yanına ince bir
başörtü ile giren Hafsa binti Abdurrahman'ın başörtüsünü
yırtmış ve ona kalın bir başörtü örtmüştür.
(Ibn Sa'd, Tabakât, VNI/7l -72. )
3- Dar olmakla vücut hatlarını belli etmemesi: Dar elbiseler
giyen kadını Allah Resulü çıplak saymış ve
cehennemlik olduğunu bildirmiştir. (el-Câmiu's-Sağir 232
(Müslim'den)) "Allah'ın lânetine uğradığı"
ve "cehennemde olacakları" bildirilen, "giyinik çıplaklar"ı,
Serahsî, "ince elbiseler giydiklerinden dolayı çıplak
gibi olan kadınlar" diye açıklamıştır.
(Serahsî, Mebsût 8/155.) Hz. Ömer, halka dağıttığı
bir çeşit elbisenin, vücut hatlarını belli edeceği için,
kadınlara giydirilmemesini emretmiştir. (Beyhakî, N/234-35'ten:
Serahsî, Mebsût, X/155.) Kadının vücut hatlarını
belli eden elbisesine bakmak, o uzuvlara bakmak
sayılmıştır. (ez-Zeyla'î, Tebyinü'l-Hakâik, VI/17.)
Ibn Abidin, "Kim bir kadını arkadan hayâle dalar,
elbisesini görür, nihayet kemiklerinin şekli kendisine belirirse,
cennetin kokusunu duyamaz" hadisini delil tutarak, uzuvların
şeklini belli eden elbise, kalın olsa ve cildi göstermese bile
yasaktır, diyor. (Ibn Abidin.)
4-Kokusunun duyulmaması: Aslında Allah Resûlü kokuyu çok
meth-ü sena etmekle beraber, başkaları duysun diye koku sürünüp
çıkan kadını zinâ etmiş olarak nitelemiş (Ebû
Davûd, tereccül, 7, Tirmizî, edep, 35; Neseî, Zîne, 35; Dârimî,
isti'zân 18.) ve koku sürünüp camiye giden kadının
namazının kabul olunmayacağını bildirmiştir.
5- Erkek elbisesine benzememesi: Allah Resulü, hem erkeğe
benzeyen kadına, hem de kadına benzeyen erkeğe lanet
etmiş ve böyle davrananların evlere sokulmamasını
emretmiştir. (Buharî, libâs, 62; Ebû Davûd, edep, 53; Tirmizî,
edep, 34.)
Modern tıbbın bu kabil davranışları
dengesizlik sayması ve gerek giyim kusamında, gerekse
tuvaletinde, karşı cinse benzeme eylemini, homoseksüellikle
izah ederek seksüel slimulus bozuklukları cümlesinden değerlendirmesi,
bu maddenin izahı için ilginçtir. (Songar Ayhan, Psıkıyatri,
Psikoloji ve Ruh Hastalıkları, Ist. 1980 s. )
6- Elbisenin bizzat kendisinin de zînet olmaması: Zira zinetlerin
gösterilmesi ayetle yasaklanmıştır. (Sâbûnî,
N/384-86'dan ihtisâr.) Allah Resulü, kendisine biat eden kadınlardan,
câhiliye kadınları gibi zînetlerini göstererek dışarı
çıkmamaları için biat alıyordu. (Nasiru'd-Dîn
el-Elbânî, Hicâb (T'erc.) 52. )
7- Gayr-i müslimlerin özel elbiselerine benzememesi: Zira bu konudaki
naslar, biraz sonra göreceğimiz gibi mutlaktır; kadına da
erkeğe de şâmildir.
8- Üzerine Kur'an ibâreleri işlenmemesi. (Muhammed Ravvâs
Kal'acî, age. N/590-9l. )