Mehdi diye bir kimse var midir? varsa gelmis midir, yoksa gelecek midir? mehdi'yi inkar eden kimse kafir olur mu?
Mehdi meselesi, Deccal meselesi gibi halkın dilinde çok dolaşan
ve münakaşa götüren bir meseledir. Kimi Mehdi gelmiştir, kimi
gelmememiştir, fakat gelecektir, kimi Mehdi diye bir şey yoktur,
kimiyse Mehdiyi inkar eden kafirdir demektedir. Bunun için meseleyi ele
alıp, Peygamber (s.a.v.)'in hadislerine ve Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat'ın
cumhurunun görüşlerine dayanarak gerçeği açıklamaya
gayret edelim istedim. Şöyle ki:
Tarih boyunca müslümanlar arasında Mehdi inancı pek
yaygın bir şekilde süregelmiştir. Bu inanca göre ahir
zamanda ehli beytten bir zat ortaya çıkacak, müslümanlar kendisine
biat edip, etrafında toplanacak ve bütün İslam memleketlerini
birleştirip hakimiyetini sağlayacaktır.
Bu inanç gerçekten doğrudur. Çünkü; her ne kadar Buhari ile
Müslim Mehdi hakındaki hadislere yer vermemiş iseler de, Ebu
Davud, Tirmizi, İbn Mace, al-Bezzar, Hakim ve Taberani gibi büyük
muhaddisler onları tesbit etmişlerdir. Bu hadislerin bir
kısmı zayıf ise de, bir kısmı sahih ve diğer
bir kısmı da hasendir. Şevkani gibi bazı alimlerin
dediklerine göre Mehdi hakkındaki Peygamber (s.a.v.)'in sözü
kesindir ve sabittir. İbn Haldun gibi bazı kimseler Mehdi
hakkında varit olan hadislerin tümünü zayıf olarak görmüşlerse
de bu doğru değildir.
Mehdi hakkında varit olan hadislerin bir kısmı
şunlardır:
1) Abdullah, Peygamber (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu
rivayet ediyor: "Dünyada yalnızca bir gün kalsa bile,
yeryüzünü zulmün kapladığı gibi adaletle dolduracak,
ismi benim ismime, babasının ismi benim babamın ismine
uyan benden veya ehli beytimden birisini göndermek için Allah (c.c.) o
günü uzatacaktır? (Ebu Davud).
2) Ali (ra) , Peygamber (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu
rivayet etmiştir:
"Zamandan sadece bir gün kalsa bile Allah (c.c.) mutlaka ehli
beytimden bir adamı gönderecek ve o zulmün yeryüzünü kapladığı
gibi adaletle dolduracaktır? (Ebu Davud).
3) Ümmü Seleme Peygamber (s.a.v.)'in şöyle dediğini
rivayet etmiştir: "Mehdi ehli beytimden Fatıma'nın
evladındandır? (Ebu Davud).
4) Ebu Said'i Hudri'den: "Mehdi bendendir. Açık
alınlı, kalkık burunludur. Yeryüzünü zulmün kapladığı
gibi adaletle dolduracaktır.O yedi sene hükmedecektir.?
5) Ebu İshak, Ali (kv)'nin oğlu Hasan'a bakarak şöyle
dediğini rivayet ediyor: "Oğlum Peygamber (s.a.v.)'in
dediği gibi bir büyüktür. Onun sulbünden Peygamberin ismiyle
isimlendirilen, ahlak bakımından O'na benzeyen fakat her yönden
yaratılışta benzemeyen bir adam çıkacaktır.?
6) Abdullah (ra), Peygamber (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu
rivayet etmiştir: "Ehl-i beytimden ismi benim ismime benzer
bir adam araplara hakim olmadıkça dünya gitmez (Kıyamet
kopmaz)? (Tirmizi).
7) Ebu Said el-Hudri'den rivayet edilmiştir: "Peygamber
(s.a.v.)'in vefatından sonra büyük bir olayın
olacağından endişe ettik. Bu sebeple Peygamber (s.a.v)'e
durumu sorduk. Cevaben buyurdu ki:
-"Benim ümmetimde Mehdi vardır. Çıkıp beş,
yedi veya dokuz yaşayacaktır.? Ravi:
-"Bu nedir?? (Yani beş, yedi veya dokuz nedir? Gün mü,
aynı sene mi?) diye sordu. Peygamberimiz (s.a.v.):
-"Senedir", dedikten sonra, "Adamın biri gelip ey
Mehdi bana ver, bana ver diyecek o da kaldırabileceği kadar
eteğini dolduracaktır? (Tirmizi).
8) Ali (kv) Resulüllah (s.a.v.)'in şöyle dediğini rivayet
etmiştir:
"Mehdi ehli beyttendir, Allah onu bir gecede ıslah eder?
(İbn Mace).
9) Said b. Müseyyeb diyor ki: Biz Ümmü Seleme'nin yanında
Mehdi konusunu ele aldık, bunun üzerine Ümmü Seleme:
-"Peygamber (s.a.v.)'in Mehdi Fatıma'nın
evladındandır, dediğini işittim? dedi. (İbn
Mace)
10) Enes b. Malik'ten: Peygamber (s.a.v.)'in şöyle dediğini
işittim:
"Biz Abdülmuttalip oğulları ehli cennetin büyükleriyiz.
Ben, Hamza, Ali, Cafer, Hasan, Hüseyin ve Mehdi? (İbn Mace).
11) Sevban: Peygamber (s.a.v.)'in şöyle dediğini rivayet
etmiştir:
"Siyah sancakların Horasan tarafından geldiğini görürseniz
ona katılınız. Çünkü içinde Allah'ın halifesi
Mehdi vardır?(Ahmed ve Beyhaki).
Mehdi hakkında varit olan hadislerin bir kısmını
numune olarak zikrettik. Umum müslümanların inancı, fakihlerin
görüşü ve ahad da olsalar bu kadar hadis Mehdi'nin sübutu için
kafidir. Ancak Mehdi hakkında varit olan hadislerin
bazıları zahiren birbiriyle çatışmaktadır. Çoğu
Mehdi'nin Fatıma'nın zürriyetinden olacağını
belirtiyor. Bazısı Mekke ve Medine'den söz ederken, bazılarıysa
Horasan'dan bahsediyor. Bunun için Mehdi ile ilgili hadisleri okuyan
tereddüde düşüyor.
Deccal hakkında varit olan hadisler arasındaki zahiri çelişki,
Deccal'ın bir değil bir kaç kişi olduğu biçiminde
yorumlanarak hadislerin yol açtığı tereddütler ifade
edilmiştir. Mehdi hakkındaki hadisler arasındaki çelişkinin
de, Mehdi'nin bir değil, bir kaç kişi olduğu biçiminde
yorumlanarak ortadan kaldırılmasına bir mani yoktur. Yani
Mehdi bir değil, bir kaç kişidir. Bütün hadislerin bir tek
Mehdi'ye hamledilmemesi gerekir.
Hülasa: İbn Hacer gibi zevatın ifade ettiklerine göre bir
çok Mehdi vardır. Her zamanda bir iki Mehdi bulunabilir. Yalnız
ahir zamanda gelecek olan büyük Mehdi birdir. Henüz gelmemiştir.
Ne zaman geleceğini Allah (c.c.)'dan başka kimse bilemez. Hatta
Ahmed b. Zeyn-i Dehlan bu hususta Mehdi'nin bile kendisinin Mehdi
olduğunu bilemeyeceğinden bahisle şöyle diyor:
"Mehdi'nin gelişini belli bir seneyle sınırlamak
doğru değildir. Çünkü bu gaybi bir husustur, gaybi da
Allah^dan başka kimse bilemez. Ne zaman geleceği hususunda
Şari'den bir nas varit olmamıştır. Geçmiş
alimlerden bir çoğunun tahminlere istinaden Mehdi'nin çıkışı
için vakit tayin etmeleri hatadan beri değildir. Bu görüşler
Peygamber (s.a.v.)'in Mehdi hakkındaki onun bir gecede çıkıp
alemi ıslah edeceği hadisine dayanır. Mehdi'nin bizzat
kendisi bile Allah (c.c.) beyan etmedikçe beklenen Mehdi'nin kendisi olduğunu
bilemez?