Serbest piyasadan, banka fiyatindan biraz yüksek fiyata döviz almak caiz midir?
Döviz alım-satımı islâm hukukunda "sarf
akdi" ne girer ki, bir paranın diğer bir parayla
satınalınması demektir. Değişik iki parayı,
meselâ Türk lirasi ile Markı birbirleriyle değiştirmede
ölçü, peşin olmalarıdır. Peşin olduktan sonra,
resmi kurdan, ya da karaborsadan olmasının cevaz konusunda hiçbir
farkı yoktur. Dilediğinden diledigi kârla alabilir ve
satabilir. Yeter ki, faiz maddelerinin (meselâ paranın) cinsleri
farklı olanlarında faiz sebebinin (illet) geciktirme olduğu
bilinsin. Allah Rasulü Efendimiz (sav), "Cinsler değişik
olursa, peşin olmak şartıyla, dilediğiniz gibi
satın"(bk. Mavsilî, el-Ihtiyar (Ist.) 208) buyurmuş,
fıkıhçılar da bunu esas almışlardır. Ömer
Efendimiz (ra) da: Paranın parayla değişiminde "bir
direğin arkasına geçinceye kadar dahi veresiye yapmayın"
demiştir. Buna göre, meselâ altın ve gümüş veresiye
alınıp satılamaz. Çünkü onlar da paradırlar. Ama
bunu çoğu müslümanlar, hatta çoğu kuyumcular bilmezler.
Halbuki, kişinin yapmakta olduğu işle ilgili Islâmî
hükümleri bilmesi ona, meselâ namaz kılmak gibi farz-ı
ayındır. Ancak, alırken verdiği kadar ve verdiği
cinsi almak üzere borç verilmeleri farklıdır ve caizdir.