Fıkıh | Konular

Kafirleri kendi isinde çalistirmak

"Allah kâfirlere mü'minler üzerinde asla bir salahiyet
vermeyeceği " (K. Nisâ (4) 141) için kâfir, müslümana amir
olabilecek işlerde ve gizlilik özelliği bulunan görevlerde
istihdam edilemez. En başta meâlini verdiğimiz A1-i Imrân 118.
ayetine binaen de kâfir, ehli kitap ve hevaperestin danışmanlık
ve müslümanların umurunu yönetme mevkide çalıştırılamayacağı,
özel işlerde ve yazışmalarda onlardan yardım
alınamayacağı anlaşılır (Cessâs, Ahkâm,
N/324; Kurtubî, IV/178-179). Hz. Ömer bir zimmîyi katip olarak çalıştıran
Valisi Ebu Musa el-Eş'ari'ye sert bir mektup yazarak şu ikazda
bulunmuştur: "Allah'ın zelil
kıldıklarını siz tekrar aziz etmeyin, Allah'ın
uzaklaştırdıklarını siz
yaklaştırmayın, Allah'ın horladıklarına siz
değer vermeyin, Allah'ın hain ilân ettiklerini siz emin
görmeyin" (agk.; ayrıca bk. Ibnü 1-Kayyim, Zâdü'1-me'âd,
I/447). "Müşriklerin ateşiyle
aydınlanmayın" hadis-i şerifini Hasen b. Ebi'1-Hasen:
"Kendi işleriniz için onlara danışmayın"
şeklinde anlamıştır (Kurtubî, IV/180). Bu bağlamda
yapacağı önemli işler için Istanbul'daki Rus elçisine
danışıp, hep onun dediğinin aksini yapan ve isabet
eden Yedi-sekiz Hasan Paşa'yi hatırlatmak güzel bir espri olur.


Peki müslüman gayri müslime danışman olabilir mi?
Doğrusu bu konuda fıkıh ve tefsir kitaplarımızda
açık bir ifadeye rastlayabilmiş değiliz. En muteber fetva
kitaplarımızdan Bezzâziye'de: "Bir zimmî müslümandan
havranın nerede olduğunu sorsa, müslüman ona havranın
yerini gösteremez" denir (Bezzâziye. VI/359). Buna ·göre; hayır
olmayan ve müslümanların manen ve madden zelil ve zayıf
olmasını sonuç veren konularda müslüman gayrı müslimlere
akıl ve fikir veremez, danışmanlık yapamaz
olmalıdır (Allah'u a'lem). Gayrı müslimin madden güçlü
olması müslümanların aleyhine bir durumdur.(Bu konuda bir eser
esas adına rastladık: "Risâle fist'i'mâlil-Yahûdi
ven'Neshara". Muhammed b. Abdülkerim. bk. Keşfu'z-zunûn N/745)


Konular