Fıkıh | Konular

Namaz kilmayanin cenaze namazi

Ömründe bir kez olsun camiye gelmeyen kişinin cenaze namazı
kılınır mı? Eğer kılınmazsa,
kıldırmış olanın kıldırmaktan
dolayı sorumluluğu Islâm'a göre nedir? Kılanların da
bir sorumluluğu var mıdır?


Fıkıh kitaplarımızda bir ölüye cenaze namazı
kılınabilmesinin şartları sayılırken birinci
olarak müslüman olması zikredilir.(Tahtavî, 479; M.Zihni, Nimet-i
Islâm, 532) Bize göre "amel imandan bir cüz olmadığından."
yani ibadet ve hayır adına hiç birşey yapmayan birisi dahi
Allah'a ve Rasulüne eksiksiz inanmakla müslüman olacağından,
ölünce namazı kılınır ve müslümanca defnedilir.
Yeter ki, müslüman olduğu bilinsin. Bu da üç yolla olur:
Müslüman olduğu ya kendisinden duyulmuş olur, ya ebeveyninden
biri müslüman olmuş olur, ya da bir müslüman ülkesinde (halkının
kahir ekseriyeti müslüman bir ülkede) bulunmuş olur. Bunların
hiçbirisi bilinmese ve mükellef yaşa gelmiş bir gence
İslam'ın ne olduğu sorulduğuna birşey söyleyemese
ve bu durumda ölüverse, namazı kılınmaz (agk.;
Namazı kılınmayanlar konusunda geniş bilgi için bk.
Ibrahim el-Halebî, Haleb-i Kebir; 590 vd.; Kâsânî. Bedâyi, I/313).
Çünkü ölünün üzerine namaz kılmak, onun için Allah'tan mağfiret
ve şefaat dilemek demektir. Halbuki, Allah "yetmiş defa
mağfiret dilense dahi onları
bağışlamayacağını" (Tevbe (9) 80) söylemektedir.
Ayrıca "Onlardan ölen kimsenin üzerine sakın namaz
kılma" (Tevbe (9) 80) demektedir. Bu yüzden Ibn Abidîn,
Karafi'den naklen, kâfir olarak öldügü bilinen birisi için "mağfiret"
duasında bulunmanın küfür olduğunu söyler. Çünkü
Allah "bağışlamayacağım" derken, onun hâlâ
bağışlama dilemesi, sanki Allah'a "sen iyi
yapmıyorsun, gel bu fikrinden vazgeç" demek, dolayısı
ile ona eksiklik isnad etmek(Ibn Abidin, Dürrü'l-Muhtâr, I/522-23;
Kafire dua ve kafirin duası konularında ayrıca bk. Fetâvây-i
Hindiye, V/319, 348; FetâvâyiBezzâziye, VI/355, 360) demektir.


Ayrıca ırk üstünlüğüne dayalı kavgalarda
ölenin namazı da yıkansa dahi kılınmaz. Ebu Yusufa göre,
birisinin malını çalarken ya da aşırırken
ölenin ve kendini öldürenin (intihar edenin) namazı da
kılınmaz. Diğer imamlar, intihar, dayanılmaz bir
ağrıdan (ya da müslümanlar aleyhine sır vermemek için)
ise namazı kılınır derler. Çünkü bu mü'mindir,
olsa olsa günahkâr olmuş olur. (Sır vermemek için intihar
eden belki ecir de alır). Ebeveyninden birini kasten öldürenin, meşru
idareye isyan halinde öldürülen bâgînin (teröristin), bu suçu işlemekte
olduğu halde yol kesicinin, müslümanları pusu kurup
öldürenin de namazları kılınmaz.(Tahtâvi, 497-98; M.
Zihnî, 541-42; Fetâvây-i Hindiye, I/163)



Konular