Fıkıh | Konular

Namazda kadinin ayricaligi

Namazda kadının ayakları bitişik mi yoksa açık
mı tutul malıdır?


Bazı fıkıh ve ilmihal kitaplarında
kadınların namazın bazı noktalarında erkeklerden
ayrıldıkları yazılıdır. Ancak bunlar farz, vâcip,
ya da sünnet derecesinde ayrılıklar değildirler. Yani
kapatılacak avret ve saf düzeni dışında,
kadınların namazı da erkeklerin namazı gibidir,
denebilir. Meselâ, kadınlar tekbirde ellerini kulaklarına kadar
değil, omuzlarına kadar kaldırırlar. Bu konuda bir hadîs-i
şerif de vardır. (43 Nemenkânî, I/251) Ancak Rasûlüllah
Efendimizin bizzat kendilerinin de tekbirde ellerini omuzlarına kadar
kaldırdıkları vâkidir. (44 Aynî, V/10; Ibn Hacer,
Fethû'I-Bûrî NJ2l B vd. ) Kadınlar kıyamda ellerini göğüslerinin
üzerine koyarlar. Rükûda doksan derece, dümdüz eğilmeyip,
dizlerini kırar ve biraz meyilli dururlar. Secdede
kollarını açmayıp uyluklarına
yapıştırırlar... vs. Ancak bunların hepsi, bu
şekli tesettüre daha uygun olacağı için söylenmiştir.
Meselâ rükûda yarıyı geçinceye kadar (kırkbeş
dereceden fazla) eğilmedikçe rükûun kadın için de sahih
olmayacağı söylenmiştir. Çünkü cemaatle namazda tam eğilmenin
yarısının üzerinde imama yetişen, o rek'ata
yetişmemiş sayılır. Bu, kadın için de böyle
olacağına göre, kadının da rükûda en az yarıyı
(kırkbeş dereceyi) geçecek şekilde eğilmesi gerekir.
Zaten kadınlar için dizlerini tutmadan ellerini dizlerinin üzerine
koyarlar denmektedir. Eli, avuç içi dizleri tam ortalayacak kadar
indirmekle, rukû sahih olacak kadar eğilinmiş olur. Ancak bir
çok kadın bunu yapmamakta ve belki de rükû'larının
sıhhatine zarar vermektedirler. Kadının
ayaklarının durumunda da, oturuş biçimi dışında
erkeğinkilerden ayrı bir durumâ şahit olunmuş
değildir. Erkeğin ayak topuklarını rükûda iken birleştireceğine
dair bir görüş vardır.(45 Nemenkânî I/186-87) Ihtimal ki,
tesettüre daha uygun olacağı için kadınların namaz
boyunca ayaklarını birleştirecekleri söylenmiştir.
Ama erkekler hakkındaki bu görüşün bir yanlış
anlama sonucu beyan edildiği söylenmiştir. Rükû'da herkesin
kendi topuklarını birbirine değil, yanındakinin
topuklarına birleştirdigi rivayeti vardır. Bunu
yanlış anlayanlar topukların rükû da birleştirileceğini
söylemişler (46 age. I/186 )ve ihtimal ki, bunun kadınlar için
sürekli yapılmasının uygun olacağı kanaatine
varmışlardır. Halbuki, bu erkekler için olmayınca
kadınlar için de olmayacaktır.


Konular