ölü için kur'an-i kerim okunması
Dua hayatta olan kimseye fayda verdiği gibi ölüye de fayda
verir. Bu husus, hem ayet, hem de hadis ile sabit olmuştur.
Cenab-ı Hakk buyuruyor ki: "Rabbimiz! Bizi ve bizden önce iman
eden kardeşlerimizi bağışla?. Peygamber (sav) de
şöyle buyuruyor: "Ademoğlu ölürse ameli kesilir, ancak
üç şey müstesna; devam eden sadaka, kendisinden faydalanılan
ilim ve kendisine dua eden salih evlad?.
Fakat Kur'an-ı Kerim okumanın, ölüye fayda vereceğine
dair bir ayet veya hadis varid olmamıştır. Fukaha da, fayda
verip vermeyeceği hususunda ihtilaf etmişlerdir. İmam
Şafii (ra) ve birçok ulema: Ölüye Kur'an-ı Kerim-i okumak hiçbir
fayda vermez. Ne peygamberin zamanında, nesahabe devrinde ölü için
Kur'an-ı Kerim okunmamıştır, demişlerdir.
Bazı ulemaya göre ?duaya kıyasla- Kur'an-ı Kerim'i
tilavet etmek ölüye fayda verir. İmam Muhammed (ra) kabristanda
Kur'an-ı Kerim'i tilavet etmek mekruh değildir, demekle iktifa
etmiş. Fayda verir, vermez dememiştir. Fayda verir diyen
Şafii'nin bazı ashabına göre, ölünün ruhuna ithaf etmek
üzere ücreetle Kur'an-ı Kerim'i okutmak da caizdir. Fakat Hanefi
mezhebi, Kur'an-ı Kerim'i tilavet etmek ölüye fayda verir demekle
beraber onu ücret mukabılinde okutmayı kat'iyetle
yasaklamaktadır. Ücretle okuyan kimse vebale girdiği gibi,
okutan da vebale girer. Bugün maalesef bir çok kimse, Kur'an-ı
Kerim'i süfli gayelerine basamak yapıp ses san'atkarları gibi
Allah'ın kelamını istismar ederek halkı soyuyorlar.
Muhammed b. Mübarek'in bu husustaki sözü en güzeldir: "İnsanların
en alçağı, dinlerini dünyalarına alet eden kimselerdir.?