Fıkıh | Konular

Radyo ve televizyon ticareti yapmak caiz midir

İslam dini; tanbur, du ve kemençe gibi saz aletlerinin yapılmasını
yasakladığı gibi çalınmasını ve
dinlenmesini de yasaklamıştır: Cenab-ı Hak şöyle
buyuruyor: "İnsanlardan bazıları Allah yolundan
saptırmak için boş sözleri satın alırlar"
(Lokman). İbn Abbas ve Hasan al-Basri "lehve'l-hadis"
kelimesini saz ve oyunlarla tefsir etmişlerdir. Peygamber (sav)
şöyle buyuruyor: Benim ümmetimde (erkekler için) ipek, içki ve
saz aletlerini helal sayacak kimseler olacaktır. İbn Hacer,
Abu'l-Abbas, al-Kurtubi, Abu'l-Fath ve Razı' gibi zevatın
dediklerine göre bu hususta icma-ı ümmet vardır. İbn Hazm
bu hususta muhalefet etmiş ise de sözüne güvenilmez. İbn
Hacer, İbn Hazm için "ehl-i bid'at ve delalettir"
demektedir (Kef al-Rı'a ?an muharremat al-lehv va'l-sema).


Binaenaleyh saz aletlerini satmak ve satın almak haramdır.
İmam-ı A!zam'a göre satış batıl değil,
diğer ulemaya göre batıldır (Bedayı' el-Sanayı).
Radyo ve televziyon meselesine gelince bunların farkları
vardır. Şöyleki radyo ve televizyon bizzat saz aleti değiller.
Bunlar, şere alet olabileceği gibi, hayra da alet olabilirler.
Yani bunların helali helal, haramı haramdır. Şayet
televizyon veya radyo müşterisinin kesin olarak onları haramda,
saz dinlemede ve İslam'ın kabul etmediği şeylerde
kullanacağı biliniyorsa ona satmakta beis yoktur. Yalnız
şunu ifade etmek gerekir ki, televizyon ve radyo ticaretini yapmazsa
caiz değildir desek işi hall etmiş olmayız. Ali onun
ticaretini yapmazsa Veli onu yapacaktır: Şuna ve buna televizyon
alma demekle bu işin önüne gecemeyiz. Yapmamız gereken
başka bir şey vardır. Varlığımız ve müslüman
olduğumuzu gösterip milletin ahlakını bozan ve İslam
dinine ters düşen, hatta hıristiyanlık ve kilise
propagandası yapan neşriyatın önlenmesi için ilgililerle
temas etmek ve bu milleti ma'nen yok etmeye çalışan zihniyeti
ortadan kaldırmak için çaba göstermemiz lazımdır.


Konular