Sehid'in yikanmasi
Savaş alanında kâfirler tarafından öldürülen
şehitler cünüp bile olsalar yıkanmaz, sadece kefen olmayan
uygun bir elbiseyle kefenlenir. Elbise eksik gelirse tamamlanır. Sünnet
kefeni üzere fazla gelen elbise ise çıkarılır.
Kanları ile gömülür. Kanlardan hiç bir şey yıkanmaz.
Zira Rasûlullah (s.a.s.) şöyle buyurmuştur:
"Şehitleri yıkamayınız. Çünkü her yara ve her
kan damlası kıyamet günü etrafa misk kokusu yayar. "
Rasûlullah (s.a.s.), Uhud şehitlerini kanlarıyla defnetmeyi
emretti. Onları yıkamadılar ve namaz kılmadılar.
İmam Şâfiî şöyle demiştir: "Şehitleri
yıkamamanın ve namazlarını kılmamanın
nedeni, yaraları ile Allah'a kavuşmaları içindir."
Kanlarının kokusu, misk kokusu olunca Allah'ın onlara olan
bu ikramı, onları bu namazdan müstağni
kılmıştır. Bu durum, yaralar içinde savaşan ve düşmanın
geri dönmesinden korkan, bir an önce ailelerine kavuşmayı,
ailelerinin de onlara kavuşmasını arzulayan müslümanlara
kolaylık sağlamıştır. Şehitlerin
namazlarını kılmamaktaki hikmet şudur: Namaz ölülere
kılınır. Şehitler ise diridir. Veya namaz bir
şefaattır. Şehitlerin de buna ihtiyacı yoktur. Kâfirler
tarafından öldürülmeyen fakat cihat sırasında vefat
edenler hakkında şehit* sözü kullanılmıştır.
Ancak bunlar yıkanır ve namazları
kılınır. Rasûlullah (s.a.s.), hayatta iken, bunlardan
ölenleri yıkamış; müslümanlar da daha sonra şehid düşen
Hz. Ömer, Hz. Osman ve Hz. Ali (r. anhum)'yi yıkamışlardır.
Eğer su bulunmazsa ölüye teyemmüm verdirilir. Allah'û Teâlâ
şöyle buyuruyor: " Eğer su bulamazsanız teyemmüm
ediniz." (en-Nisâ, 4/43; el-Mâide, 5/6). Rasûlullah (s.a.s.)
"Yeryüzü bana mescid ve temiz kılındı." (Buhârî,
Teyemmüm 1, Salat 56; Müslim, Mesâcid, 3; Ebû Dâvud Salat, 24).
buyurmuştur. Eğer ölü yıkandığı zaman
dağılma tehlikesi varsa yine teyemmüm verdirilir. Yabancı
erkekler arasında ölen kadın ile yabancı kadınlar
arasında ölen erkeğe de teyemmüm verdirilir. Ebû Dâvud ve
Beyhâki'nin de Mekhûl'den rivayet ettiği hadise göre; Rasûlullah
(s.a.s.) şöyle buyurmuştur: "Kadın, kendisi ile
beraber başka kadın olmadığı halde erkekler
arasında ölürse; erkek de kendisi ile beraber başka erkek
olmadığı halde, kadınlar arasında ölürse, her
ikisine de teyemmüm ettirilir ve gömülürler. Her iki durumda da su
bulunmamış sayılır. "