Kiraette bir yanlislik olursa namaz fesada gider mi?
Ma'na değişecek şekilde bilerek bir kelime
değiştirilirse namaz fesada gider. Yalnız medhusenayı
ifade eden kelime, ayrı manayı ifade eden diğer bir kelime
ile değiştirilirse doğru olmamakla beraber namazı
fesada gitmez. Ama bilerek değil sehven bir kelime
değişirirsee, yani kıraette mevcut olan kelime ile yerine söylenen
kelime arasında fazla bir ayrılık bulunur ve Kur'an'da
benzeri bulunmazsa mesela gurab kelimesinin gubar kelimesiyle
değişmesi gibi bilittifak namaz fesada gider. Ama manayı
fahiş bir şekilde değiştirdiği halde benzeri
Kur'an-ı Kerim'de varsa "alım ve hakim kelimeleri gibi?
İmam-ı A'zam ile Muhammed'e göre yine namaz fesada gider.
İmam Ebu Yusuf'a göre ise namaz fesada gitmez.
Kur'an-ı Kerim'de benzeri olmaz fakat mana değişmezse
İmam-ı A'zam ile Muhammed'e göre namaz fesada gitmez. Ebu
Yusuf'a göre gider. Demek İmam-ı A'zam ile İmam Muhammed
mananın sıhatine bakarlar. Manaya bakar yani böyle bir kelime
Kur'an-ı Kerim'de varsa mana değişsin değişmesin
namaz sahihdir. Fakat kıraette bir kelime değil, bir harf sehven
değişirse; şayet kaf ve kaf veya sin ve sa harfleri gibi
mahreçleri birbirine yakın harfler ise namaz fesada gitmez. Yoksa
İmam-ı A'zam ile Muhammed'e göre bozulmaz. Ebu Yusuf'a göre
bozulur. Şayet mana değişir ama böyle bir kelime Kur'an-ı
Kerim'de varsa Ebu Yusuf'a göre bozulmaz. İmam-ı A'zam ile
Muhammed'e göre bozulur. Yanlışlık i'rabda veya uzatma
veya kısaltmada olursa mana bozulmazsa namaza halel vermez. Mana
bozulursa Ebu Yusuf'a göre fesada gitmez. İmam-ı A'zam ile
İmam Muhammed'e göre fesada gider.
Bir ayet başka bir ayet yerine okunsa; şayet vakıf
yapılır sonra başka bir ayete başlansa zarar vermez.
Ama vakfe yapmadan başka bir ayet okunsa mana bozulursa namaz fesada
gider, yoksa gitmez. Yalnız sehven fahiş bir yanlış
ile okur sonra dönüp tashih ederse namaz fesada gitmez.