Kiravat takmak mahzurlu mudur
Islâm, şahsiyet istiklâline çok önem verdiğinden Rasulüllah
Efendimiz (sav) çok küçük denebilecek hal ve hareketlerde bile başkalarına
benzemekten nehyetmiştir. Çünkü "kalıbı ile
başkalarına benzeyenin kalbi ile de benzeyecegi"
psikolojinin dahi kabullendigi bir gerçektir. "Kim bir kavme
benzemeye çalışırsa ondandır (Ebu Davud, libas 4; Müsned,
N/50; (Tirmizi'deki bir hadis ise: "Başkasına benzeyen
bizden değildir" şeklindedir. Isti'zân 7)" hadis-i
şerifi de bunu anlatıyor olmalıdır. Ancak bu hadis-i
şerifte "benzeyen" değil de "benzemeye çalışan"
anlamında "teşebbehe" kelimesi
kullanılmıştır. Öyle ise yasak edilen benzemenin:1.
Bir kavme benzeme (ona has bir hal ve hareketi yapma). 2. Benzeme için
özel çaba gösterme (tekellüf) gibi iki şartı vardır,
diyebiliriz. Bu açıdan baktığımızda a.
Kıravat şu anda bir kavmin özelliği değildir. b.
Kıravat, falanca kavme benzemek içih giyiliyor değildir. Ancak
şöyle söylenebilir: Müslümanların başkalarına
benzemesi haram ya da mekruh olduğu gibi, kendilerine benzemesi (Islâm'a
has elbiseler giymesi) de farz ya da sünnettir. Kıravat ise Islâm'a
has bir giysi olmadığına göre, giyilmesi en azından
Islâmî olanı giymeye engeldir. Öyleyse mahzurludur. Bu mantıkta
haklılık payı yok değildir. Binanaleyh, nötr, yani
giyilip giyilmemesinin bir şey değiştirmeyeceği bir
ortamda her halde en iyisi giymemektir. Ama içinde yaşadığımız
ortam nötr değildir ve özellikle resmî dairelerde çalışanlar
ve oralarla çokça münasebeti olanlar giymemekle bir şey
yapmış olacak da değillerdir: Öyle ise en azından
belli yerlerde bulunanlar kıravatsızlığı mesele
yapmamalı ve kibir ve cazibe kazanma gayesiyle giymedikten sonra,
kişilerin elbisesi ile karşılandığı günümüzde
gerekiyorsa bunu bazı tüccarlar dahi kullanmalıdır. Tâ,
kabuğa önem veren bu kanaat değişinceye dek. Ancak,
şunada işaret etmek gerekir ki; temel hak ve hürriyetlerden
sözeden resmî ideolojiler insanlann özel hayatlarına, bu arada
giysilerine karıştıkları oranda baskıcı ve
diktatörlüktürler. Zira bu hareket kendi dinleri olan ideolojilerini
dikte etme demektir.